torsdag 11 augusti 2016

Röding i dillgrädde

Trots att klockan börjar bli mycket är det full aktivitet i huset, både Olivia o Isak håller på att möblera om i sina rum. Och till ommöblering hör även rensning av gamla saker som de inte vill ha kvar i sina rum. Så snart har jag fullt upp med att gå igenom allt o bestämma om det ska vara kvar eller slängas. Känns som att det är det enda jag gjort den här sommaren :)

Till dagens middag ugnsstekte jag röding med dill och grädde. Superenkelt och supergott!


Röding i dillgrädde

röding, filéade och utan skinn
salt
citronpeppar
dill
grädde

Lägg rödingfiléerna i en ugnsform.
Krydda dem med salt och citronpeppar. 
Strö rikligt med dill över. Häll på grädde.
Tillaga i 175 grader i ca 10 minuter om du har lika tunna filéer som vi hade, 
i annat fall får du öka på tiden.

Det blir så himla god sås av grädden som blir smaksatt av dill, salt o citronpeppar. Och så mycket enklare att göra allt i ett, istället för att steka fisken för sig och göra såsen för sig. Till fisken o såsen serverade  jag vårt nya favorittillbehör - ugnsstekt broccoli och blomkål.

Det fungerar med nästan vilken grädde som helst till detta. I dag hade jag vispgrädde, men jag har även använt gräddsorter med lägre fetthalt och även Oatlys iMat (havregrädde) och det har alltid blivit lika gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar