Visar inlägg med etikett restaurang. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett restaurang. Visa alla inlägg

onsdag 27 maj 2026

En mat- och tårtdag i Kiruna

Nu har jag landat hemma efter två dagar i Kiruna. Borta bra men hemma bäst....

Första dan åt jag mest hela da'n, så nu är det skönt att komma hem till bättre mat-rutiner och godare te. Det började med småätande på tåget för att göra den 4,5 timmar långa resan lite roligare, sedan fortsatte det med tårtbuffé och avslutades med en avsmakningsmeny med sex olika rätter.

När jag anlände till Kiruna-kontoret satte vi igång att pynta ett av konferensrummen för vi skulle avtacka en kollega som ska gå i pension efter nästan 38 år på företaget. Imponerande! Vi dukade fram en tårtbuffé med en massa goda och vackra tårtor.


Blåbärstårta

Gräddtårta

Operatårta, med chokladbottnar och vaniljkräm

Gluten- och laktosfri Pinocchiotårta, som verkar vara en storfavorit hos alla Kirunabor.
Alla pratade om den och alla var ute efter att lyckas få en bit av den.


På kvällen gick sedan mitt team ut och åt på Alex fine dining i nya Kiruna centrum. Mysig lokal med god mat. Vi hade beställt avsmakningsmeny och det kom in rätt efter rätt i flera timmar.

Krispig krustad med crème fraiche, svart rom och fingerlime.

Potatisvåffla, crème fraiche, löjrom, kex som ser ut som fiskben, ett gott citronskum som försvann i munnen. I botten fanns även picklad rödlök.


Gravad röding, shitake, pricklad gurka och kålrabbi.

Sedan hällde man en god och mustig buljong i tallriken.

Potatis- och purjolöksoppa med riven tryffel.
Till det serverades en brödbit med black garlic (fermenterad vitlök).


Perfekt stekt renfilé, rödbetor, potatisterrin, rotselleripuré och jägermeistersås.


Vaniljglass, kaksmulor och
nån kolakräm (smakade ungefär som när man blandar ner karamelliserad mjölk i vispad grädde)

I botten doldes lingon och kolasås. Blev lite för surt tyckte jag, som hade föredragit hjortron istället.

onsdag 30 juli 2025

Mat i Stockholm juli 2025

I slutet av juli tillbringade vi drygt en vecka i Stockholm under sommarens varmaste dagar. Som vanligt handlar det mycket om mat när vi semestrar i Stockholm.

En av våra favoritrestauranger, framför allt på somrarna, är Drottninghof som har så goda sallader. En räksallad och ett glas rosé är en perfekt start på en sommarsemester. På somrarna blir det överlag mycket sallader och caesarsallad är en storfavorit och det var första gången jag smakade den på Polpette, men inte sista.

Räksallad på Drottninghof. Jag älskar att de har dressingen på sidan om.

Caesarsallad på Polpette


Pasta åt vi också en del och den bästa var den på Sjöstadens Marina. Efter maten promenerade vi lite där omkring och jag blev helt förälskad i Hammarby Sjöstad. Vilket mysigt ställe.

Utsikt över Globen från Hammarby Sjöstad.

Så vackert under vår promenad i Hammarby Sjöstad.

Under en shoppingtur på Nacka Forum blev vi tjejer hungriga och åt lite lunch. Jag valde en bakad potatis med Skagenröra, som inte var så god som jag hoppades på. Men man kan inte alltid lyckas. 


Har ni ätit på Greken på Hörnet på Söder? En mysig restaurang med god grekisk mat som jag kan rekommendera. Den här gången missade de dock lite på servicen. Förrättsbrödet kom samtidigt som varmrätten, de frågade inte om kaffe, te eller efterrätt. Inte så stora saker egentligen, men eftersom det var ganska lugnt där borde de ha kunna fixa det.


Vi åt inte bara på restaurang, tack o lov, för jag blir lätt less ute-mat och vill fixa egen mat efter för många restaurangbesök. Så en kväll ordnade vi en festkväll som vi började med Cava och snacks på Olivia och Emils mysiga balkong.

Sedan blev det italiensk pastasallad, chark, grillad kyckling, vattenmelon, baguette och brieost. En perfekt middag i sommarvärmen.






måndag 23 juni 2025

Torrevieja igen

I början/mitten av juni åkte jag och Leif tillbaka till Torrevieja och fick några varma härliga dagar där. Nu längtar jag tillbaka igen, till strandpromenaden, till sangria, till sol och värme.

Här satt vi ofta och njöt av utsikten och sangrian. Så härligt att sitta där och titta ut över havet...
..och på människor som strosar fram och tillbaka

Kebab-lunch en av dagarna. Den ena åt en kebabsallad och den andra en kebab-tallrik.
Men den som åt sallad snodde en o annan pommes.

En av kvällarna åt vi Carbonara, gjord i en parmesanost, på Pacu.

Tillagning vid bordet

Så läckert och så gott

God mat o dryck, trevligt sällskap och uteservering alldeles vid havet. Det kan inte bli bättre.


Pasta (ytterligare en middag) och pizza på Sirocco, en annan uteservering men samma strandpromenad.

Tapas, sangria och utsikt.

Alltså det var så svalkande och gott med sangria i värmen.
Jag som älskar Cava, drack inte ett enda glas Cava den här semestern.

Vi drack en hel del vatten också i värmen. Extra gott när flaskorna är så snygga.

Vi hyrde en lägenhet på den här gatan.

Ingången

Där uppe (blå ring) var vår balkong

En kort promenad ner till havet

Vardagsrum med utgång till balkongen

Lååång korridor (som många spanska lägenheter verkar ha)

Ett minikök. Men vi åt bara frukost i lägenheten så det funkade den här gången.

Ena av två sovrum

Badrum





Perfekt för alla som tittar ner i mobiltelefoner

Det var inte lätt att ta sig in i bilen när vi hämtade ut den på flygplatsen

Även trångt i garaget, som vi bara använde en gång. Det fick räcka.

Salthögarna i Torrevieja påminner om malmhögarna i Kiruna


Godaste guacamolen köpte vi med oss hem.

Men den här tröjan köpte jag inte. Trots att budskapet stämmer in på mig.