onsdag 17 augusti 2016

Gravlaxbakelser

Första arbetsdagen efter sommarsemestern gick galant. Inga problem att stiga upp och arbetet flöt på smärtfritt. Skönt! Men nu börjar jag bli en aning trött för jag har inte sovit alla de timmar jag behöver och i morgon ska jag stiga upp halv fem och agera flygtaxi. Snark.

Nu är det dags för er att få receptet på de goda gravlaxbakelserna som mamma bjöd på när hon fyllde år. Ni kommer kanske ihåg att jag skrev att de fanns både i en vanlig variant och i en lchf-variant.


Gravlaxbakelser

200 g cream cheese
3 msk pepparrotsvisp
3 msk vispgrädde
10 skivor rågbröd, kavring eller liknande
200 g gravad lax i skivor
2 tsk rosépeppar
färska örter eller citronskal

Vispa ihop cream cheese, pepparrotsvisp och grädde med elvisp i en bunke.
Stansa ut brödrundlar ca 8 cm i diameter eller gör kantfria trekanter.
Bred ostkrämen på brödet.
Toppa med laxskivor.
Garnera med rosépeppar och örter/citronskal.

Dessa tyckte både jag och Olivia om så nu har vi planerat in dem till fredagsmyset. De var så himla fräscha och goda. Och självklart gör vi den brödfria lchf-varianten där man klickar ostkrämen i en form och se'n garnerar som vanligt med lax, rosépeppar och örter och/eller citronskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar