lördag 6 augusti 2016

Fläskfilé under tomat- och rödlökstäcke

I veckan när Leif var borta var jag tvungen att komma på maträtter som tillagas inne på spisen eller i ugnen, trots att det var finväder. För grilla - det gör inte jag!


Fläskfilé under tomat- och rödlökstäcke

1 kg fläskfilé eller fläskytterfilé
3 tomater
1 rödlök
2 msk färsk basilka eller 2 tsk torkad
3 dl riven ost
salt och peppar

Putsa fläskfilén och skär i skivor, bryn dessa tills de är genomstekta.
Salta och peppra.
Lägg dem sedan i en ugnssäker form.
Skär tomat och lök i mindre bitar och rör ihop med hackad basilika. 
Bred ut tomat- och lökröran över fläskfilén.
Strö riven ost över och gratinera i 200 grader tills osten har fått lite fin färg, ca 15 min.

Det är ju ingen hemlighet att jag älskar tomat och basilika, här bildar det ett jättegott täcke tillsammans med rödlök och riven ost. Så enkelt men så gott och fräscht! Ofta använder man grädde eller créme fraîche när man gör gratänger eller grytor så detta utan grädde kändes riktigt fräscht o gott.

Vi åt vitkålsgratäng till fläskfilén.
Fotbollshelgen fortsätter! Vi ska alldeles strax i väg på dagens första match, Isak har redan åkt i väg för genomgång och uppvärmning. Även i dag lär det bli svårt att hinna med nån vettig middag, så jag måste komma på nån god snabb-mat som vi kan fixa. De har ett litet längre uppehåll vid lunch så då ska vi i alla fall hem o grilla hamburgare - riktig fotbollsmat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar