torsdag 4 augusti 2016

Lchf-kladdkaka

Jag har ju redan hyllat denna kladdkaka till skyarna i flera blogg-inlägg och nu äntligen ska ni få receptet också. Om ni gör den i kväll är den perfekt som efterrätt i morgon. Då får ni riktigt gott fredagsmys :)


Lchf-kladdkaka

200 g smör
100 g 70% choklad
100 g 85% choklad
4 ägg

Smält smör och choklad på låg värme. Rör under tiden så att inte chokladen bränns.
Vispa äggen till ett riktigt luftigt skum.
Häll chokladsmeten i äggsmeten och vispa ytterligare en stund.
Häll i springform och grädda i 200 grader i 7-8 minuter. 
Låt stå kallt, gärna över natten för att stelna.
Om ni inte har tid att vänta till nästa dag med att äta den kan ni ha den 2-3 minuter längre i ugnen.
Servera med en klick vispgrädde och hallon!

Hoppas ni blir lika nöjda som jag över denna chokladmousse-lena kladdkaka med mycket chokladsmak. Olivia gav den också full poäng "som på fik".

I kakan jag blev bjuden på var det stevia-strö också, men eftersom jag nu är så ovan vid socker och sött och eftersom jag älskar smaken av riktigt mörk choklad så struntade jag i sötningen. Och jag tycker att det blev minst lika lyckat. Men ni som är van sockersöta kakor kan nog behöva använda ca en halv deciliter av någon lchf-vänlig sötning. Vispa då ihop sötningen med äggen.

Vispa äggen ordentligt!
Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar