måndag 15 augusti 2016

Chilikycklingröra lchf-anpassad favorit

Bara för att man undviker kolhydrater behöver man inte avstå från allt gott man är van att äta. Kycklingtortillas är en storfavorit här hemma, det är nog hela familjens favoriträtt. Tortillas som man rullar in den goda kycklingröran i är ju så klart full av kolhydrater eftersom de är gjorda av mjöl. Men egentligen är det kycklingröran som är det goda så jag serverade röran till sallad och struntade i tortillas. Enklare att göra eftersom jag slapp ett moment och lika gott.

Jag tillsatte lite extra grönsaker o crème fraîche och skippade den söta majsen för att anpassa den bättre till lchf-mat. Krångligare än så är det inte att fortsätta äta er favoritmat men med färre kolhydrater.


Chilikycklingröra lchf-anpassad favorit

1 kg kycklingfiléer
1 purjolök
1 stor paprika
1 zucchini
några skivor jalapeno på burk
0,5 dl chilisås
0,5 dl tomatpuré
5 dl crème fraiche
chilipeppar, salt o svartpeppar

Skär kyckling, purjolök, paprika, zucchini och jalapeno i småbitar.
Fräs kycklingen några minuter, salta o peppra. Lägg över i en gryta.
Fräs purjolök, paprika och zucchini i omgångar, lägg över i en gryta.
Krydda med jalapeno, chilisås, tomatpuré och ev. chilipeppar.
Rör ner crème fraîche och låt koka några minuter.
Servera till sallad.

Olivia saknade den smälta osten som man har på kycklingtortillas, men det gjorde inte jag eftersom jag inte är så mycket för smält ost. Men eftersom jag vill att alla andra ska vara nöjda med maten så gör jag nog en gratäng nästa gång. När kycklingröran har kokat klart lägger jag den i en gratängform, strör på ost och gratinerar i 225 grader tills osten smält o fått fin färg.

2 kommentarer:

  1. Gjorde denna just, jättegod, hade kycklinglårfile. Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade vår favorit! Måste prova göra den i gratäng-form snart.

      Radera