tisdag 16 augusti 2016

God chokladmousse i fina glas

Fina glas kan man aldrig få för många av och det gäller även efterrättsglas. Därför blev jag så glad när jag fick dessa söta glas/skålar av mina föräldrar, senast när vi bjöd dem på laxmiddag.


Perfekt storlek för pannacotta, chokladmousse eller en trifle. Jag tycker om att servera efterrätter i portionsformar, tycker det är mycket vackrare än att servera i en stor form. Fast ofta, väldigt ofta, använder jag en stor form istället för små portionsformar för det är ju så mycket enklare vid tillagning och förvaring.

När jag premiäranvände glasen gjorde jag min för stunden favorit-chokladmousse, den med grädde, yoghurt och mörk choklad.


Chokladmousse med yoghurt

100-150 g mörk choklad
2,5 dl grädde
2,5 dl yoghurt 

Finhacka chokladen. 
Vispa grädden. 
Vispa ner yoghurten med elvispen på låg hastighet. 
Rör ner chokladen.
Fördela smeten i portionsglas. 
Ställ i kylskåp i minst 30 minuter.
Garnera ev. med bär och/eller mer choklad innan servering. 
Fast den är god bara som den är också.

Den här moussen har jag tipsat om tidigare för den är så himla god och superenkel att göra. Jag använder 85%-choklad för jag älskar riktigt mörk choklad och i den här kombinationen känns den inte så bitter och mörk som man kan tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar