onsdag 29 april 2009

Kanelbullesockerkaka

Idag har jag varit hemma med Ida som har feber. En vecka och en dag hann hon gå på förskolan innan hon blev sjuk. När jag var hemma passade jag på att baka. Idag blev det en sockerkaka med mycket kanelsmak. Det är en av mina favorit-sockerkakor.

Kanelbullesockerkaka
175 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
3 dl gräddfil
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt
Fyllning:
1 dl strösocker
3 msk kanel
2 msk smör

Blanda samman socker och kanel till fyllningen.
Rör smör och socker mjukt och luftigt.
Blanda ner äggen ett och ett, och därefter gräddfilen.
Rör samman de torra ingredienserna i en separat skål. Blanda sedan med resten av smeten.
Häll i hälften av smeten i en smord och bröad sockerkaksform.
Strö sedan över hälften av kanelsockret. Fyll på med resten av smeten och strö över resterande kanelsocker.
Dutta till sist över 2 msk smör.
Grädda kakan i 175 grader i 45-60 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar