söndag 22 juli 2018

Rulltårtsbotten till tårta

När jag fyllde år i torsdags hade jag först tänkt att bara baka kladdkakor - gott att äta och superenkelt att baka i värmen. Men jag ångrade mig eftersom jag blev så tårtsugen, jag ville verkligen ha en jordgubbstårta på min födelsedag. Men för att slippa göra en vanlig tårta som ska vara ganska länge i ugnen och blir godast om man monterar den dagen innan och måste då ha plats i kylskåpet, så gjorde jag en tårta av rulltårtebottnar.

Det blev riktigt gott och mitt tårtsug blev mättat för ett tag 😀


Rulltårtsbotten till tårta

3 ägg 
2 dl strösocker 
2 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver 
0,5 dl mjölk 

Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. 
Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det försiktigt omväxlande med mjölken i smeten. 
Rör försiktigt till en jämn smet. 
Häll smeten i bakpappersklädd långpanna (eller plåt). 
Bred ut smeten jämnt med hjälp av en slickepott. 
Grädda mitt i ugnen i 250 grader cirka 5 minuter. 
Ta kakan ur ugnen, strö över lite socker och stjälp sedan upp den med den sockrade sidan nedåt på ett bakplåtspapper. 
Dra bort papperet (pensla med lite kallt vatten så lossnar det lättare) från kakan.

Jag bakade två rulltårtsbottnar så det blev en riktigt stor tårta, vill man ha en mindre så bakar man en botten som man delar och lägger ena halvan på den andra. Jag fyllde med vispad grädde och jordgubbsbitar och gjorde likadant uppepå tårtan. Enkelt och supergott speciellt när man har goda jordgubbar.

Rulltårta är enkelt att göra antingen glutenfritt eller äggfritt så det är perfekt att bjuda allergiker på också. Ett äggfritt recept hittar du här och ett glutenfritt kommer snart på bloggen.

Den bakre lite mindre tårtan är en glutenfri variant.

Jag hade förväntat mig regn och åska hela dagen i dag men så har det inte varit, i natt däremot har det både regnat och åskat. I morse var det mulet men ändå skönt så vi satt ute och åt frukost. Lovely! Mitt på da'n var det till o med riktigt soligt och kanonvarmt men nu verkar det vara lite regn på väg. Vi får väl se om det kommer hit eller om det drar förbi på sidan om oss.

I morgon tar semestern slut tillfälligt och jag ska jobba en vecka. Känns inte helt ok, hade gärna varit ledig flera veckor i sträck. Men eftersom vi alltid måste ha bemanning på min avdelning blir det oftast att jag avbryter semestern tillfälligt för att slippa ha antingen riktigt tidig eller riktigt sen semester. Vet faktiskt inte vad som är bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar