torsdag 19 mars 2009

Äggfri drömtårta

Stackars Isak har jätteont i örat, ev är det öroninflammation. Vilken tur att jag har bakat rulltårta med hallonsylt och drömtårta med smörkrämsfyllning till honom. Så har han nå gott att äta och kan försöka glömma det onda örat. Både drömtårtan och rulltårtan blev goda och bra.

Drömtårta
Rulltårta
3 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vanillinsocker
2 msk kakao
50 g (mjölkfritt)margarin
2 dl mjölk eller solhavre
Smörkräm
100 g (mjölkfritt) margarin
1 1/2 dl florsocker
1 msk vatten
2 tsk vanillinsocker

Blanda samman alla torra ingredienserna.
Smält margarinet och häll i mjölken, låt det bli varmt.
Häll den varma blandingen över de torra ingredienserna. Rör om tills det blir en slät smet.
Bred ut smeten på bakpappersklädd plåt.
Grädda i 250 grader, ca 5 minuter.
Ta ut kakan ur ugnen, strö lite socker över kakan och vänd/stjälp sedan upp den på papper. Låt kakan kallna.
Smörkrämen
Rör matfettet till fyllningen smidigt.
Tillsätt de övriga ingredienserna och rör krämen poröst.
Bred fyllningen över den kalla kakan och rulla ihop.
Förvara kakan kallt tills den ska skäras.

Jag använde så klart mjölkfritt margarin och havremjölk. Jag värmer mjöken och margarinet för jag har hört att kakor utan ägg blir bättre om vätskan är riktigt varm. Olivia som är van att äta drömtårta gjord med ägg tycker att den här äggfria varianten är minst lika god. Äggallergikerna Ida och Isak tyckte att det var riktigt smaskigt. Isak brukar ju inte vara så mycket för sötsaker, men det här gillade han.

7 kommentarer:

  1. Tack för detta recept! Verkligen bra med äggfria alternativ!

    SvaraRadera
  2. Jättegod kaka för mig som är äggallergiker:)

    SvaraRadera
  3. Vad kul att ni tycker om Drömtårtan!

    Det är så kul att höra att "mina" recept används.

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att kakan är gudomligt god för den är förjävlig att vända. En har åkt i golvet och den andra var på väg på samma spår men som genom ett mirakel hann jag rädda eländet som ändock tyvärr sprack en del...Nåja, den ligger ju inte på golvet iaf. Förhoppningsvis kan jag limma ihop lite med smörkrämen, återstår att se... Nu när jag har fått gnälla lite så vill jag även passa på att tacka för en massa bra äggfria recept! Har en son med ägg och mjölkallergi och din blogg är en guldgruva vad gäller allergianpassade recept! Så tack! :)

    SvaraRadera
  5. Åh stackare. Usch vad det är tråkigt att baka når nå sånt händer och mitt tålamod klarar inte såna incidenter (jag blir skitförbannad).

    Att vända rulltårtor är inte det enklaste, man måste ha "rätta knycken" för att härma Tjorven på Saltkråkan. Jag brukar sätta en plåt över kakan och vända båda plåtarna samtidigt för då ligger ju kakan "rätt" sen. Om du förstår vad jag menar?!

    SvaraRadera
  6. Tack för detta recept! :D Jag ska göra denna till morsdag fast i smörkrämen kommer jag ha i lite smält choklad också. :) Blir nog jordgubbar i smält choklad som "tillbehör" :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj vad gott det lät! Du måste berätta sen om det blev lyckat.

      Radera