fredag 5 augusti 2016

Vitkålsgratäng Lchf

Nu är jag hem och vänder mellan Isaks fotbollsmatcher. Det är ungefär 10 minuter kvar innan vi måste åka i väg till nästa match så då passar jag på att ge er det utlovade receptet. Jag fortsätter prova olika gratänger som är goda att äta till kött, istället för potatisgratäng. I veckan kom turen till en vitkålsgratäng.


Vitkålsgratäng Lchf

600 g vitkål
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 dl vispgrädde
0,5 msk sambal oelek
salt och svartpeppar
Ett lager ost

Strimla vitkålen och den gula löken. 
Stek vitkål, gul lök och pressad vitlök i smör tills det mjukar något. 
Tillsätt grädde och sambal oelek och låt grädden koka in under några minuter. 
Smaka av med salt och peppar. 
Häll vitkålsröran i en ugnsform och lägg ett lager ost, antingen riven eller i skivor. 
Gratinera i ca 15 minuter i 225 grader.

Det blev lite, lite för mycket vätska så det kan nog räcka med 1,5 dl grädde. Vitkål suger ju inte åt sig någon vätska så det blir ju inte torrt även om du har för lite, så som potatisgratäng kan bli.

Vitkål smakar ju egentligen inte så mycket så det var gott att krydda med sambal och ganska mycket salt (i alla fall med mina mått mätt som brukar vara ganska återhållsam med saltet). Jag tyckte det här var jättegott, Olivia tyckte att zucchinigratängen var mycket godare.

En stor hög strimlad vitkål.
Stekt och kryddad vitkål redo för ugnsformen.
Lite ost och se'n ca en kvart i ugnen så har du ett supergott tillbehör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar