Visar inlägg med etikett skaldjur. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett skaldjur. Visa alla inlägg

söndag 31 maj 2026

Räkwok från grillen

Söndag och dessutom mors dag. Firar ni det hemma hos er?

Vi började dagen med att fira mamma. Jag och min syster, tillsammans med våra respektive, bjöd på lunch hemma hos henne. Det blev en mysig lunch tillsammans. Själv fick jag några fina grattishälsningar, men annars blev det inget större firande. Vi brukar faktiskt inte göra så stor sak av vare sig mors dag eller fars dag. Ofta nöjer vi oss med lite extra god mat och det räcker gott för oss.

Så till middag i dag blev det en av mina grill-favoriter här hemma, nämligen grillad kycklinglårfilé. Och sedan åt vi årets första rabarberpaj, så enkelt och så otroligt gott. Det är något speciellt med den första rabarberpajen för säsongen.

Annars har helgen mest handlat om trädgårdsarbete. Jag och Leif har haft en riktig fixarhelg och fått massor gjort. Nya pallkragar är på plats, de är fyllda med ny jord och gödsel, och både gamla och nya jordgubbsplantor har fått flytta in. Nu återstår bara att vänta på skörden😀

I helgen blev jag även klar med årets tyngsta och tråkigaste jobb. Att skura och såpa in altanen. Vi har så stor altan så jag är tvungen dela upp det på flera dagar. Så skönt nu när det är gjort!

Efter flera timmar med fix i trädgården och altanen åt vi en riktigt god middag igår (också). Den kommer vi göra om flera gånger under sommaren.

Räkwok från grillen

Räkor i marinad

1 kg räkor med skal
0,5 röd chili
1 vitlöksklyfta
0,5 citron, skal och saft
0,5 dl olivolja
salt o peppar

Skala räkorna.
Skiva chilin tunt, finhacka eller riv vitlöken, riv skalet från citronen och pressa saften. 
Blanda med olivolja och lite salt o peppar.
Låt marinera någon timme.

Grönsaker och svamp

olja
0,5 röd chili
1 vitlöksklyfta
0,5 msk färsk ingefära
1 zucchini
1 röd paprika
1 gul paprika
champinjoner

Strimla grönsaker och svamp.
Riv vitlök och ingefära.
Värm oljan och stek chili, vitlök och ingefära lite snabbt så att oljan får smak.
Woka alla grönsaker i omgångar i oljan, gärna ute på en muurikka.
Lägg sedan tillbaka alla grönsaker i woken och häll över räkor och marinad.
Vänd runt för lite värme, men kom ihåg att inte ha räkorna för länge i woken på värmen för då blir de sega och tråkiga.
Servera tillsammans med baguette.

Jag påminner igen att inte ha på räkorna för länge. Egentligen räcker det med att alla grönsaker är värmda, man kommer få känslan att allt är varmt. Så häll på räkorna, rör om, klart!


onsdag 29 april 2026

Räkbakelser

Visst är det nå speciellt med kortveckor? Speciellt när det ska bli varmt också, i alla fall i början av ledigheten. Trots att jag har riktigt kul på jobbet nu, så älskar jag att vara ledig. Så det ska bli så härligt att sluta till lunch imorgon och sedan vara ledig i tre hela dagar. 

Då ska jag städa/pyssla på hemma, både inne och ute, vila, se lite serier och äta o dricka gott....och drömma om Spanien. Som jag längtar tillbaka till värmen, strandpromenaden, lugnet, sangrian, tapasen och uteserveringarna. 

Vill ni äta nå gott i helgen kan jag tipsa om dessa räkbakelser som man gör av färdig pizzadeg och fyller med ostkräm och räkor. Så smarrigt.


Räkbakelser

1 pizzadeg på rulle

250 g färskost (typ Philadelphia)
3 dl riven smakrik ost
1,5 dl riven parmesan
Salt & peppar

1 dl creme fraiche
2 msk hackad gräslök eller rödlök
150 g handskalade räkor
0,5 rödlök
dillkvistar

Dela pizzadegen i 12 fyrkantiga bitar.
Olja en muffinsplåt ordentligt. 
Lägg bitarna i varje form. Pressa till lite i mitten så det blir som en skål.
Blanda samman färskost, riven ost, gräslök, salt och peppar i en skål.
Klicka i varje behållare.
Ställ i mitten av ugnen på 200 grader i ca 15 min eller tills kanterna och ostblandningen börjat få färg.
Ta ut ur ugnen. Låt svalna en stund.
Klicka i creme fraiche, hackad gräs-/rödlök, lägg på några räkor och toppa med färsk dill.



onsdag 12 februari 2025

Kräftpasta med tomat och dill

Då är vi förbi halva veckan💕 
Det har varit några otroligt sega veckor på slutet. Att de känns så sega beror nog på att jag är så sjukt trött. Precis som för två år sedan. Jag hoppas dock att det inte beror på järnbrist den här gången, utan att det går till sig utan järntillskott rätt snart. Det blir nog bra med vår inplanerade långweekend i Spanien om ett par veckor. Vila, sol och ljus💖 

Men vi har faktiskt riktigt soliga och fina dagar här hemma nu också, så jag tankar d-vitamin och energi med lunchpromenader på isvägen. Det bästa jag vet💖

Vill ni äta nå gott och enkelt? Då kan jag tipsa om den här goda kräftpastan som vi åt för någon vecka sedan. Jag älskar pasta och tycker det är svårt att misslyckas med det. Det mesta blir gott, så även den här gången. 


Kräftpasta med tomat och dill


Valfri pasta för 4 portioner

1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
0,5 tsk chiliflakes
1 msk röd pesto
2 dl crème fraiche
1 dl grädde
0,5 dl vitt vin
1,5 msk hummerfond
salt, peppar
1 citron, skalet
1 msk dill
1 burk kräftstjärtar à 170 g, avrunna
småtomater i halvor
1-2 dl parmesan

Koka pastan enligt förpackningens anvisning.
Fräs finhackad vitlök med finhackad schalottenlök och chiliflakes. 
Rör ner röd pesto och låt allt fräsa ihop en liten stund på medelvärme.
Häll i hummerfond, vin, crème fraiche och grädde. 
Smaka av med salt, peppar. Låt puttra ihop i 10 minuter. 
Dra bort från plattan. Rör ner citronskal, klippt dill, kräftstjärtar och småtomater. 
Blanda ihop pastan med såsen och parmesan.
Servera ev kräftpastan med ruccola och mer parmesan.

Ica har en nötfri röd pesto, som är jättegod och som vi ofta använder. Jag älskar nötfria produkter.


Har ni några planer för Alla-hjärtans-dag? Så kul att det är på en fredag, så att man kan fira ordentligt med god mat och dryck. Jag har inte bestämt menyn än men som vanligt lär det bli en 3-rätters med hjärt-tema, dvs hjärtform på det mesta vi äter.


lördag 27 april 2024

Räkpasta med chili och tomat

God morgon, hoppas ni har en bra lördag. Jag har haft migrän i natt och är så lycklig över min migrän-medicin som fungerar så bra de gånger jag får anfall. Så nu känner jag mig hyfsat bra, jag har ingen värk men efter ett migränanfall blir jag alltid lite "bakis". Så det blir nog en lördag på hemmaplan i lugnt tempo. Jag ska dricka en massa te och hänga i soffan mest hela dan😀

Så många år som jag har plågats av huvudvärk men inte sökt hjälp, utan tyckt att jag har kunnat hantera det (observera att jag skriver hantera, inte lindra eller bota) med vanliga värktabletter. Jag trodde inte ens det var migrän. Så fel jag hade! Mitt råd till alla med återkommande huvudvärk - Sök hjälp! 

Vi åt sån himla god räkpasta förra helgen. Det var som en Spagetti al Pomodoro med räkor. Har ni inte bestämt kvällens middag så tycker jag absolut att ni ska testa det här. Fräscht och gott! Själv ska jag äta den här laxen och fetaostkräm.


Räkpasta med chili och tomat

vv: 8 points per portion, receptet ger 4 stora portioner
250 g spaghetti
500 g cocktailtomater
2 klyftor vitlök
0,5 tsk chili flakes
1 msk olivolja
1 kg räkor med skal
3 msk persilja
4 msk parmesanost

Koka pasta enligt anvisning på förpackningen. Spara 2 dl av kokvattnet.
Halvera tomater, finhacka vitlök och skala räkor.
Värm olja i en djup panna och fräs vitlök och chili under omrörning ca 30 sekunder. 
Tillsätt tomater och låt dem steka med under tiden pastan blir klar.
Vänd ner avrunnen pasta, räkor, persilja, parmesanost och tillsätt lite kokvatten i taget under omrörning tills allt är varmt och du har en bra konsistens.
Lägg upp i djupa tallrikar och toppa ev med mer parmesan (som då ger fler points).


Jag använde inte alla räkor, utan sparade några så vi fick varsin räkmacka dagen efter. Det här var verkligen supergott och krämigt och trots att jag inte använde alla räkor blev det inte för lite.






söndag 25 februari 2024

Räkgryta med dill

Då är helgen snart slut och jag sitter i soffan och väntar på att Mästarnas mästare ska börja. Ser ni årets omgång? Många bra deltagare i år. 

Jag har sovit rätt dåligt i veckan pga dåligt hotellrum och säng en natt och migrän en annan, så den här helgen har mest handlat om att sova i kapp och ta det lugnt. Och det lyckades jag med. Så nu är jag redo för en ny arbetsvecka.

Jag har inte bara sovit och vilat utan jag har även hunnit med några promenader och lite shopping. I dag var jag och Ida och handlade lite inför sportlovsveckan. Det blev bland annat myskläder, underställ och en bok.

Den här hjärt-pastan med räkgryta åt vi på Alla hjärtans dag, en god gryta med smak av dill som jag tycker är så gott.


Räkgryta med dill

500 g räkor med skal
1 bit purjolök
1 näve ruccola
1 stor morot
2 msk tomatpuré
2,5 dl grädde
0,5 fisk- eller grönsaksbuljong 
1 dl vatten
1 tsk sambal oelek
0,5-1 dl dill
salt och nymalen svartpeppar
ev lite pressad citron

Ansa och strimla purjo, skala och riv morot. Skala räkorna.
Fräs purjo, morot och ruccola tills de mjuknat lite, låt tomatpurén fräsa med på slutet.
Häll i grädde, buljongtärning, vatten, sambal och dill, låt allt puttra ihop några minuter.
Smaka av med mera salt och peppar och ev lite citron
Tillsätt räkorna och servera till pasta eller ris.

Kom ihåg att grytan inte får koka när du har tillsatt räkorna för då blir de sega. Och det vill man ju inte.




söndag 28 januari 2024

Skaldjurslasagne

Tidig uppstigning denna söndag eftersom vi skulle skjutsa Olivia till flyget, hon har varit hemma i Luleå sedan i tisdags och hunnit med tre hemmamatcher. Det började med två roliga vinster men tyvärr blev det förlust i går. Inte helt rättvist så det känns surt, framför allt då vi fick många skadade spelare också. Hoppas inte det är så allvarligt som det såg ut. 

Nu sitter jag i soffan och ser Ski Classic från Marcialonga och dricker dagens andra kopp te. Mys på hög nivå, det finns inte mycket som slår en lugn morgon med te och skidor. Det blir mer mys i dag då jag efter lunch ska promenera in till stan för fika på stan med en kompis.

Vill ni äta nå gott idag eller kommande vecka så kan jag tipsa om den här Skaldjurslasagnen som vi åt för några veckor sedan. Det blev himla god med en hint av saffran tack vare smaksatt crème fraiche.


Skaldjurslasagne ca 8 portioner

Sås
0,5 dl mjöl
30 g smör
4 dl mjölk
5 dl vispgrädde
2 dl vin
2 dl créme fraiche saffran & tomat
2 msk hummerfond
2 tsk chiliflakes
2 tsk salt

Smält smöret och rör ner mjölet. 
Tillsätt mjölk, grädde, vin, crème fraîche, fond och kryddor. 
Låt koka några minuter och smaka av.

Fyllning
1 kg räkor med skal
1 burk kräftstjärtar i lag
1 stor schalottenlök
2 vitlöksklyftor
olja
150-200 g färsk spenat
2 påsar riven cheddar/mozzarella
400 g färska lasagneplattor

Skala räkorna och häll av lagen från kräftstjärtarna. 
Finhacka lök och vitlök och fräs i lite olja tillsammans med färska spenaten.

Montering
Häll lite av såsen i botten på en ugnsform och lägg på ett lager pasta. 
Häll på lite mer sås, strö över skaldjur, spenatfräs och riven ost. 
Lägg på lasagneplattor och fortsätt varva. 
Avsluta med ett lager plattor, sås och ost. 
Tillaga mitt i ugnen 225 C 20-30 min tills rätten fått fin färg och plattorna är mjuka. 

Servering
Servera med finriven parmesan och en god sallad.






torsdag 9 november 2023

Pinsa med räkor och kräftstjärtar

Snart helg! 
Det har varit en lång, seg och jobbig vecka, men nu vänder det.

Till min soppmiddag då jag bjöd på Krämig kräftsoppa bjöd jag även på en god Pinsa toppad med kräftstjärtar och räkor. Supergott och passade perfekt till soppan. 

Nu håller jag på att planera en ny festmiddag för imorgon ska vi ha "kalas" och snart har jag nog kommit på hur menyn ska se ut. Det blir inte soppa och det blir inte skaldjur. Födelsedagsbarnet vill dricka rödvin så det blir nog kött till huvudrätt.


Pinsa med räkor och kräftstjärtar

crème fraiche
västerbottensost, riven
dill
röd lök, finhackad
räkor
kräftstjärtar

Bred ett lager crème fraiche över pinsan. Strö över västerbottensost.
Grädda i ugnen enligt förpackningens anvisningar.
När du tar ut den garnera direkt med dill, rödlök, räkor och kräftstjärtar. Klicka sedan över lite mer crème fraiche.
Skär i bitar och servera.




Jag har haft migrän och sovit dåligt sedan i tisdags, natten mot onsdag blev det inte många minuters sömn men i natt lyckades jag få ihop några timmar i alla fall. Mitt huvud är känsligt och påverkas av det mesta. 

Den här gången beror det på att jag blev så besviken på mitt jobb efter min uppsägning. Men nu har jag nog smält värsta besvikelsen och borde kunna sova och inte ligga vaken och tänka så mycket på natten då jag ska sova.


fredag 6 oktober 2023

Asiatisk Toast Skagen

Älskade fredag med en hel helg framför oss. Det finns ingen bättre känsla💕

Vi har inga stora planer för helgen utan det blir lite småplock och småfix bara. Det börjar nog bli hög tid att fixa i ordning det sista utomhus, så att vi är redo för första snön när den väl kommer.

Nu är det bäst att jag ger er det här receptet. Olivia saknar det på bloggen och vi har hunnit äta det 3 gånger och jag har fortfarande inte publicerat det. Men nu är det dags. Sesamolja är min favoritkrydda just nu och inlagd ingefära har varit en storfavorit sedan länge, så det är inte konstigt att jag älskar denna skagenröra.


Asiatisk Toast Skagen

1 kg räkor, med skal
1 msk inlagd ingefära, finhackad (gari)
0,75 msk dill
1 tsk sesamolja
1,5 dl majonnäs
salt
svartpeppar, nymalen
gott bröd

Topping: rostade (chili) sesamfrön

Skala räkorna. Finhacka den inlagda ingefäran. Skär dillen mycket fint.
Blanda ihop majonnäs, sesamolja, finhackad ingefära och dill. 
Vänd ner räkorna. 
Smaka av med salt och peppar. Ställ kallt fram till servering.

Stek brödskivor i smör i en stekpanna eller högt upp i ugnen (grill), så att de får lite färg och blir frasiga.
Lägg upp brödet på tallrikar, skeda på skagenröran och toppa med sesamfrön. 

Jag har inte kommit på receptet själv, tyvärr, utan det är Catarina Königs recept jag har snott. Tusen tack för det! Jag lägger brödet på sidan om skagenröran så att brödet ska förbi krispigt, annars är det risk att röran gör brödet mjukt. Men det är en smaksak hur man gör och jag varierar själv också, ibland lägger även jag röran direkt på brödet.


Nu är det inte länge kvar tills Olivia flyttar till Stockholm. Tur att hon har planerat in några Luleå-resor redan och jag har bokat en Sthlmsresa. Så vi lär inte hinna sakna varandra. Nu när jag har publicerat receptet på de här godingar kan hon äta gott trots att hon inte bor hemma 😂

Skämt åsido hon är duktig på att laga mat och att komma på nya rätter och hon flyttade ju faktiskt hemifrån för nästan 5 år sedan. Så hon har ju bara varit på tillfälligt besök här hemma.



lördag 10 december 2022

Små tacoskålar med avokadokräm och räkor

Nu går tiden lite för snabbt, jag hinner inte julmysa så mycket som jag vill. Jag älskar ju den här tiden på året som brukar var fylld med julmat, julgodis, julfika, julpynt, julfilmer, julljus och en massa annat som hör julen till.

Men i år har december innehållit en massa annat, t.ex. hockey och fotboll. Hur fel är det inte med fotbolls-vm i november och december? Jag hinner ju inte se några julfilmer. (Och hur fel är det inte att det går så tungt för Luleå hockey just nu?)

Dessutom har vi även haft sjukstuga här hemma. Jag har klarat mig än så länge och jag hoppas största faran är förbi så att jag klarar mig den här gången och får vara frisk. Jag hade ju min sjukvecka i början av november, då jag drabbades av Covid omgång 2. Men med sjuk-baciller här hemma är jag inte så sugen att pyssla och göra godsaker i köket. Så det får vänta nån vecka till.

Nästan varje år brukar jag fixa ett glögg-mingel med lite smått och gott inför jul. Men det tror jag att jag skippar i år. När vi firade våra höstbarn så hade jag däremot lite småplock, bland annat dessa goda och populära tacoskålarna med avokadokräm och räkor. Så goda!



Små tacoskålar med avokadokräm och räkor


mini tacoskålar
räkor (vi skalar alltid räkorna själva)
avokadokräm (enligt recept nedan eller någon annan god variant)
Avokadoröra

avokado
tomat
crème fraiche
cayenne- eller chilipeppar
citron, pressad
salt, svartpeppar

Dela och gröp ur avokadon, och mosa den.
Skär tomatköttet i småbitar.
Blanda ihop avokado och tomat med lite crème fraiche till en smidig röra.
Pressa i lite citron och krydda med cayenne- eller chilipeppar och lite salt och ev. svartpeppar.
Smaka av.

Fyll mini-tackoskålar med lite avokadoröra och toppa med handskalade räkor.


måndag 6 juni 2022

Pestopasta med räkor

Har ni haft en bra nationaldag? Det har jag! Jag har haft en riktig bakdag men även hunnit med att vila och ta det lugnt, så nu känner jag mig riktigt redo för en ny arbetsvecka. Sista skolveckan för Ida medan jag har tre veckor kvar till första delen av min semester.

På tal om sommarlov och semester så längtar jag efter lite värme nu, i helgen har det varit soligt men det har blåst riktigt kallt. Dessutom har det blåst rakt in på vår altan så vi kunde inte hitta lä någonstans. Så surt.

Pesto, krämig pasta och räkor är tre favoritsaker för mig, så självklart var denna räkpasta supergod enligt mig. Det går nog inte ens att misslyckas med dessa ingredienser. Ja det skulle väl i så fall vara överkokt pasta eller sega räkor för att de har kokat. Men det är sån liten risk att det skulle hända, så nu fixar ni den här rätten så snart som möjligt. Den passar lika bra till vardag som fest.


Pestopasta med räkor

spagetti

1 kg räkor
1 liten rödlök
1 paprika
ca 10 småtomater
1 msk tomatpuré
0,5 dl röd pesto
1,5 dl grädde
0,5 dl pastavatten
0,5 dl parmesan
salt, peppar

Koka spagettin enligt förpackningens anvisningar
Skär lök och paprika i mindre bitar, halvera tomaterna.
Stek löken på låg värme tills den mjuknar.
Tillsätt paprikan och stek några minuter.
Tillsätt tomatpuré, pesto, grädde och pastavatten.
Låt koka ihop till krämig konsistens.
Tillsätt den kokta spagettin, tomaterna, räkorna och parmesanosten.
Blanda väl men låt det inte koka för det mår varken osten eller räkorna om.
Smaka av med salt och peppar.
Servera genast tillsammans med mer finriven parmesanost.


fredag 20 maj 2022

Heta räkor och grönsaker på smörstekt baguette

Eftersom det är så dåligt med uppdateringar numera så glömmer jag ju även bort att dela med mig av goda recept, till exempel det här som vi åt för jättelänge sedan. Men vilken tur att jag nu är tillbaka med blogginlägg så att ni hinner fixa denna godsak i helgen.

Svårt att misslyckas med räkor, grönsaker, bröd och lite hetta. Det här tycker jag att ni ska prova, kanske redan ikväll. Eller allra senast imorgon 🙂


Heta räkor och grönsaker på smörstekt baguette

5 hg räkor med skal
färsk spenat
röd paprika
salladsärtor
olivolja
hackad chili och/eller chiliflakes
1 liten vitlöksklyfta

baguetteskivor
smör

Skala räkorna och skär paprika och salladsärtor i mindre bitar.
Stek chili och vitlök i olivolja ett tag.
Tillsätt spenat, paprika och salladsärtor. Stek tills det mjuknat men ändå behåller lite tuggmotstånd.
Tillsätt räkorna, rör runt.
Smaka av med salt och chili.

Stek baguetteskivorna i smör.
Lägg på en tallrik och lägg heta räkor och grönsaker på.
Servera och njut.



I dag blir det räkor till middag hos oss men jag tror inte att det blir dessa heta räkor. Jag är sugen på nån räkpasta så det lutar nog åt det istället.

Har ni några roliga planer i helgen? Efter den här intensiva månaden med hockey, jobb, smärta och sedan en Stockholms-weekend så ska jag vila och mysa på här hemma hela helgen. Inga planer, inga måsten. Bara njuta. Gå i pyjamas fram till lunch, äta frukost i flera timmar och sedan hoppas jag på sol, altanhäng och grillmiddag också.

Jag älskar fredagkvällar och känslan med en hel helg framför mig och det absolut bästa är att veta att jag har två sovmorgnar framför mig. Vårt flyg hem i måndags blev flera timmar försenat så vi kom inte hem förrän 3 på natten så det blev inte många timmars sömn. Natten efter blev det också för få timmars sömn för då skulle Isak skjutsas till flygplatsen redan strax efter 5 (helt i onödan för hans plan var också flera timmar försenat).

Så mitt sömnkonto ligger kraftigt på minus. Det ska bli så skönt att få sova en hel helg – om jag vill 🙂

fredag 29 april 2022

Lime- och chilimarinerade räkor på chilichips

Fredag igen men i dag saknas fredagskänslan än så länge. Vi får hoppas den infinner sig snart för det är ju absolut bästa känslan. Älskar fredagar! Med lite gott att äta i kväll och vetskapen om att vi alla är lediga imorgon så blir det nog lite fredagskänsla trots allt.

Jag och Ida fick helt oväntat en dag hemma tillsammans. Jag är sjukskriven och Ida fick plötsligt en ledig dag då hennes skola är bombhotad och håller stängt hela dagen. Så vi ska försöka få till en mysdag och njuta av att vi båda är hemma och lediga tillsammans. Att det dessutom är en fredag gör det extra bra.

Vill ni ha något snabbfixat och gott till i kväll så kommer ett kanontips här. Jag brukar alltid föredra att använda räkor med skal då de är såå mycket godare än frysta skalade räkor eller räkor i lag. Men till den här rätten som kryddas ordentligt så funkar det faktiskt med färdigskalat och då går det ju så mycket snabbare att fixa i ordning också. Så passa på!


Lime- och chilimarinerade räkor på chilichips

0,5 dl olivolja
1 lime, både rivet skal och saft
1 tsk sambal oelek
chilipeppar
cayennepeppar
flingsalt
1 burk räkor i lag eller samma mängd frysta
crème fraiche
chili–tacochips

Häll bort lagen från räkorna eller tina dem om du använder frysta (kom även ihåg att låta dem rinna av så att de inte är så blöta).
Blanda ihop olivolja, rivet skal och saft från lime och sambal.
Krydda med cayenne- och chilipeppar.
Lägg i räkorna och låt marinera i minst 1 timme.
Häll bort marinaden. Salta med flingsalt på räkorna.
Lägg ut tacochips på ett fat.
Lägg en klick crème fraiche på varje chips. Lägg några räkor överst.
Servera och njut!

Nu ska jag sätta igång den här fredagen med en morgonpromenad i solsken, men det verkar vara lite småkyligt då termometern visar nollgradigt. Men solen och ljuset gör en ju så lycklig. Sedan blir det städning för att få lite helgfint och för att få hjälp av Ida har jag mutat henne med en sushi-lunch. Bästa och godaste mutan 🙂

Ha en underbar fredag!