torsdag 4 augusti 2016

Vaniljsnaps med jordgubbar o rabarber

Trodde ni att jag hade glömt drinktorsdag på bloggen? Nej då, det har jag inte men jag har inte hunnit sitta ner vid datorn nånting i dag förrän nu. I dag tänkte jag tipsa om en snaps som man antingen kan dricka iskall som snaps eller använda i drinkar. Receptet hittade jag hos Matplatsen, fast jag tror att hon kallade det för rabarbersnaps. Jag tyckte att vaniljsmaken var det dominanta så jag kallar det för vaniljsnaps istället.


Vaniljsnaps med jordgubbar o rabarber

70 cl renat brännvin
ca 5 dl finskuren rabarber
ca 3 dl skurna jordgubbar
2 sockerbitar
1 vaniljstång

Lägg skuren rabarber och jordgubbar i en bunke.
Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna, lägg i allihopa.
Häll på spriten så det täcker och lägg i sockerbitarna.
Låt stå ca 3-4 dagar, rör/skaka om i bland, och sila sedan av det och häll upp i flaska.
Serveras iskall som snaps eller använd till att blanda drinkar.

Blanda allt i en skål.
Häll på spriten. Låt stå!
Häll tillbaka i flaskan. Drick som snaps....
... eller använd till att blanda drinkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar