torsdag 19 mars 2009

Äggfri rulltårta

Imorgon ska vi ha kalas för Nina och jag ska baka en mjölkchokladkladdkaka till dess. Den innehåller ägg så till Isak har jag gjort rulltårta med hallonsylt och drömtårta med smörkrämfyllning.

Rulltårta
3 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vanillinsocker
50 g smält smör
2 dl mjölk
sylt

Blanda alla de torra ingredienserna i en skål.
Smält margarinet. Häll i mjölken och värm blandingen.
Häll den varma smör- och mjölkblandningen över de torra ingredienserna och rör om.
Häll ut det på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 250 grader i ca 5 min.
Ta ut kakan ur ugnen, strö lite socker över kakan och vänd/stjälp sedan upp den på papper. Låt kakan kallna.
Bred på ett lager sylt. Rulla ihop på längden.
Förvara kallt tills den ska skäras upp.

Jag använde så klart mjölkfritt margarin och havremjölk. Jag värmer mjöken och margarinet för jag har hört att kakor utan ägg blir bättre om vätskan är riktigt varm. Kakan sprack lite när jag rullade ihop den, men det brukar rulltårta med ägg också göra för mig ibland. Den blev faktiskt riktigt bra, över förväntan.

22 kommentarer:

  1. Hej! Hit kommer jag garanterat fler gånger, Jobbar som kokerska på ett dagis där vi har två äggallergiker. Och jag vill att dessa ska få äta samma mat som dom andra, eller det blir ju tvärtom. =) Att dom andra får äta äggfri tårta nu till exempel!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du har hittat hit och att du vill återkomma och vad glad jag blir när du försöker att alla ska äta samma mat. Det har alltid varit viktigt för mig att alla äter samma sak så att mina allergiska barn inte behöver känna sig annorlunda.

    Den här botten är jättebra att använda som tårtbotten också. Baka 2 st antingen av den här eller den med choklad (drömtårta) och lägg bär och grädde emellan. Garnera sedan med grädde och bär eller strössel.

    SvaraRadera
  3. Hej! Vill bara säga att jag är oerhört tacksam över att det finns människor som du som vill delge oss dina goda recept. Jag har en son som varken tål ägg eller mjölk och din sida har verkligen kommit till användning och sonen är jättenöjd och tycker allt är smaskens.
    Tack!

    SvaraRadera
  4. Åh vad glad jag blir. Det är så kul att kunna inspirera andra. Allergiska barn har en speciell plats i mitt hjärta. Jag vill få ALLA att förstå hur enkelt det är att baka ägg- och mjölkfritt och att det ofta blir lika gott dessutom.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med föregående om att det är en bra sida med bra recept. Jag ska baka till sommaravslutningen på förskolan där jag jobbar och vi har 2 mjölkproteinallergiker och dom tål inte ägg heller, Så det blir säkert jättebra med det här receptet. Tänker göra jordgubbstårta av bottnarna.
    Jag själv är laktosintolerant så jag kommer också få mycket tips från din sida. Fortsätt gärna att insperera :)

    SvaraRadera
  6. Åh tack! Vad mycket beröm jag får, blir nästan generad. Lycka till med sommaravslutningen.

    Eftersom Isak nu kan äta mer och mer mjölk får jag nästan dåligt samvete för att det blir så lite mjölkfria recept. Måste komma ihåg att fortsätta tipsa om hur man byter ut mjölk-grejer mot mjölkfria alternativ.

    SvaraRadera
  7. Klart du ska ta åt dej och du ska bli stolt att din sida är omtyckt :).
    jag undrar om du vet om det finns mjölkproteinfri marzansås? såg att det står att den man värmer är mjölkfri. och idag när jag handla så tänkte jag inte alls på marzansås så jag köpte sån mjölkfri vaniljvisp. hoppas det blir gött med den i tårtan. har du prövat med vaniljvisp i tårta?

    SvaraRadera
  8. Har bara provat Oatleys vaniljsås i tårta och den är lite rinnig. Men använder man gelatin till den blir det bättre tårt-konsistens.

    SvaraRadera
  9. tårtan blev såå god :) och det tyckte väldigt många. dom flesta på jobbet sa att dom ville ha receptet :P kommer försöka behålla det lite för mej själv :) blev verkligen superbra bottnar till tårtan :) ska göra den fler gånger fast med laktosfri mjölk istället för sojamjölk

    tack ännu en gång:)

    SvaraRadera
  10. Vad kul att den blev bra. Vad hade du mellan bottnarna?

    SvaraRadera
  11. jag hade vaniljvisp för den var inte så rinnig soom jag trodde. för hade haft den i kylen. och så hade jag mosad banan. sen uppe på så hade jag grädde,gröna vindruvor och strössel :)

    SvaraRadera
  12. Tack för receptet. Ska ha kalas imorgon och vill ha en både gluten- laktos och äggfri tårta så att alla kompisarna kan äta samma. Lättast både för mig och jag tror att barnen gillar att kunna samma allihop.

    SvaraRadera
  13. Fast den här rulltårtan är inte glutenfri! Jag har dåligt med glutenfria recept eftersom vi inte behöver undvika gluten. De flesta glutenfria recept jag har sett innehåller mycket ägg.

    SvaraRadera
  14. Hej tack för tipset -min dotter är vegan och jag ska ha fest nu ska jag pröva rulltårtan - men jag drar alltid ner på sockret i alla recept.
    det blir mindre och mindre - idag gjorde jag en marängtårta och drog ner sockret (använde tom rårörsocker istället) till en tredjedel och det funkade.
    Margareta

    SvaraRadera
  15. Hej! Toppen för mig att du skriver äggfria recept då jag får så oerhört ont i magen av ägg :) detta ska testas imon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har precis ätit en äggfri morotskaka som jag nästan hade glömt bort. Den var riktigt god, så den kan du testa nästa gång http://mat-ro.blogspot.se/2009/11/aggfri-morotskaka.html

      Radera
  16. Ett stort tack för detta recept, det vart supergott! Nu är dom kommande picknickarna räddade :)

    SvaraRadera
  17. Jag måste tacka dig för detta recept från hela mitt hjärta. Min man älskar rulltårtor men avskyr att köpa färdig då med tanke på alla konstiga e-nummer och annat. Och med ägg i luktar och smakar det endast ägg. Äntligen efter 6 år med världens misslyckade recept fann jag ditt perfekta recept. Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gu' så kul att höra, vad glad jag blir. Tack för att du tog dig tid att skriva.

      Radera
  18. Här har jag ett recept på äggfri drömtårta som innehåller en rulltårtebotten med kakao http://mat-ro.blogspot.se/2009/03/aggfri-dromtarta.html

    SvaraRadera
  19. Rulltårtan blev riktigt god! Fortsätt att inspirera och göra recept =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tyckte om den och tack för de fina orden. De värmer.

      Radera