onsdag 8 juli 2009

Äggfri broccolipaj

Igår fyllde Ida 2 år och det firades med fika på eftermiddagen och därefter middag. Eftersom Ida är allergisk mot ägg var allt äggfritt. På sin egen födelsedag måste hon kunna äta av allt tycker jag. Så till fikat bjöd vi på jordgubbsbullar, non stop cookies, schackrutor, syltgrottor, kaknystan, mjölk- och äggfri hallontårta, jordgubbs- och marängtårta (köpta marängbottnar innehåller inte ägg) och jorgubbs- och rabarberpaj.

Det var mycket att tänka på när middagen skulle planeras. Det skulle vara äggfritt, mjölkfritt, köttfritt och kolhydratfritt. Jag tror att jag lyckades för de flesta verkade nöjda. Jag bjöd på tjälknul, potatisgratäng (pasta till mjölkallergikerna), vår nya favorit aubergine- och mozarellagratäng, broccolipaj och sallad. Eftersom allt skulle vara äggfritt gjorde jag ingen äggstanning till pajen utan använde crème fraice istället.

Broccolipaj
Pajdeg
100 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
lite vatten
Fyllning
1 purjolök
250-300 g broccoli
2 dl creme fraiche
2 dl mjölk
2 tsk italiensk salladskrydda
1 vitlöksklyfta
örtsalt efter smak
2 dl riven ost

Arbeta ihop smör och de båda mjölsorterna, tillsätt vatten tills degen blir smidig.
Klä en pajform med degen, nagga den och låt den sedan ligga kallt en stund.
Koka broccolin några minuter. Hacka purjon och fräs den i lite olja. Krydda.
Förgrädda pajskalet i 200 grader ca 10 minuter.
Lägg purjon i botten på pajskalet, lägg den delade broccolin ovanpå.
Vispa samman creme fraiche, mjölk, riven ost och örtsalt och häll detta över alltsammans.
Grädda i ca 30 minuter.

Eftersom jag använde smaksatt crème fraiche, mexican chili, kryddade jag inte med vitlök och salladskrydda. Jag använde fryst broccoli och den förkokade jag ingenting, jag lät den bara tina innan jag satte den i pajen.

2 kommentarer:

  1. Om man vill ha mjölkfri paj ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använd mjölkfritt margarin till pajdegen. Se'n skulle jag prova Oatlys produkt som ska likna crème fraiche och mjölken skulle jag byta ut mot Oatlys iMat (havregrädde). Det finns mjölkfria ostar också men jag skulle nog strunta i osten. Men jag har inte provat detta så jag vet inte om det blir bra, men det är ett förslag i alla fall.

      Radera