fredag 4 januari 2013

Sambalkotletter

Nu är sista semesterdagen över, nu är det "bara" en helg kvar och sen blir det lite ordning och rutiner igen. Det ska blir skönt att komma in i rutiner igen men jag kommer sakna att få sovmorgon varje dag, det är så skönt nu när Ida också kan sova länge på morgon. Efter måååånga år med morgonpigga barn njuter jag mer än jag nånsin har gjort av att få sova på morgon. 

Inför jul köpte vi en halv gris och har nu en massa fläskkotletter i frysen. Några ska vi spara till sommarens grillkvällar men några tillagar vi nu under vintern. Kotletterna behöver kokas länge för att inte bli torra så det här är ett av mina favoritrecept.
Sambalkotletter
6 fläskkotletter, med eller utan ben
5 dl grädde (det går bra med mellangrädde)
3 dl crème fraiche
0,5 dl soja
2-3 tsk sambal oelek
2 vitlökslyftor

Lägg kotletterna i en ugnsform. 
Blanda ihop övriga ingredienser och häll såsen över kotletterna. 
Ställ in i mitten av ugnen, 175 C, ca 1,5 timme. Vänd kotletterna efter halva tiden.

Såsen kan se lite tråkig ut när man tar ut formen ur ugnen 
men det är bara att röra om lite så blir det genast bättre.

Det här är så gott och så enkelt. Jag har gjort liknande maträtter tidigare med både kött, kotletter och kyckling och lite olika kryddning på såsen och det blir lika gott varje gång. Ett kanonrecept! Fläskkotletter kan bli lite torrt och tråkigt att tillaga, men i den här såsen och med lång tillagning i ugn gör dem möra och goda.


Nu laddar vi för fullt inför säsongspremiären av Gladiatorerna. Redan före lunch började Ida tjata fråga hur länge det är kvar tills klockan är åtta. När det börjar har jag tänkt duka fram julgodiset en sista gång för nu när jullovet är slut tycker jag att även julgodiset ska va slut.

3 kommentarer:

  1. Måste testa och göra de här recepet på kött!

    SvaraRadera
  2. Låter gott 😋. Vad för soja ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det bara står soja använder jag kinesisk soja t.ex. Mrs Cheng's

      Radera