onsdag 2 december 2015

Varma äggmackor

Jag känner mig som en otrolig tråkig mat- och bakbloggare just nu. Men den som väntar på nå gott... Jag har fullt upp i köket med att laga julmat, baka julkakor och göra julgodis så bara jag har lite mer tid kommer jag ge er en massa härliga recept. Så håll ut.. I morgon är jag ledig och ska ha en riktig mysig dag i julens tecken. Det börjar med adventssjung på Idas skola där vi får höra julsånger framförda av 6- till 9-åringar, sen blir det fika med skinkmacka och pepparkakor i klassrummet. Efter det ska jag hem till köket och fortsätta med julbaket. Vilken mysig torsdag jag kommer ha, eller hur?

Leif såg några äggmackor som han var tvungen att prova och det passade perfekt i lördags som sen middag vid 7-8-tiden efter hockeyn.


Varma äggmackor
4 brödskivor
4 ägg
smör
ostskivor

Tryck en fördjupning i mitten på brödskivorna med hjälp av en sked.
Smöra runt om fördjupningen.
Knäck ett ägg i fördjupningen.
Lägg ost runt om ägget, längs kanten.
Salta o peppra.
Tillaga i 200 grader i ca 10 minuter.

Ännu en variant av varma mackor. Lite roligare och lite matigare än "vanliga". Men se till att ni inte har inne dem för länge i ugnen så att äggen är genomstekta och torra. Mackan blir godare och saftigare om ägget är lite löst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar