söndag 13 december 2015

Städfirma

Glad Lucia och Tredje advent!

Ska ni äta lussekatter o pepparkakor och se luciatåg idag? Vi får väl se om det blir något sånt hemma hos oss. Vi är alla lite småkrassliga och ska nog försöka vila så mycket som möjligt så vi är redo för skola o jobb imorgon. Sista skolveckan för barnen som sen har ett låångt jullov framför sig, 24 dagar! Själv har jag nån ledig dag då o då.

En tråkig sak som står på dagens att-göra-lista är dammsuga och skura, extra tråkigt eftersom jag har lyxat till det och anlitat en städfirma i december som jag hade hoppats skulle städa medan jag kunde ägna all ledig tid till att pyssla i köket och umgås med vänner o familj. Men städa verkar inte vara deras specialitet! Blir såå less! Första gången de var hit hade de inte torkat nånstans, inte ett endaste skåp eller bord var avtorkat. Som tur var hade jag en hemmalunch just den da'n så jag kunde säga åt dem på en gång. Lite slarvigt torkade de då vissa bord och skåp.

I fredags var det dags igen och då "glömde" de skura alla golv. Hur kan man glömma det! De blev tillbaka-skickade och var här i 20 minuter, men jag vet inte vad de gjorde då för de flesta fläckar var kvar då jag kom hem.


Den blåa ringen visar en massa smulor. Har man både dammsugit och skurat borde man inte ha kunnat missa det.

Stora skräpet i den gröna ringen borde man också ha sett om man både har dammsugit och skurat.

Fläcken i röda ringen var precis nedanför trappen och gick inte att missa och det var flera småfläckar runt om (Ida o hennes kompisar hade haft läskkalas och hade nog spillt en del).

Fläcken i gula ringen var precis innanför dörren och var det första jag såg när jag kom hem. Hur kan man missa?

Nog förstår jag om man kan missa nått skräp eller nån fläck men inte alla! Kameran är "full" med kort på fläckar de glömt, det här är bara en bråkdel. Det är ju inte gratis med städfirma men jag ville unna mig den lyxen i december. Men nu börjar jag ångra mig.

Om nån har tips på en firma i Luleå som kan städa får ni gärna tipsa mig om den!

6 kommentarer:

  1. Vet inte vem du anlitar men jag har homemaid. Det är bra men om det inte är ordinarie som städar så går det efter listan som är skriven. Står det inte allt man vill ha gjort så blir det inte gjort. Så nu har jag skrivit en utförlig städ instruktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte den städfirman jag har/hade. Jag och arbetsledaren gjorde en lista vad som ska göras, men jag har aldrig sett den sen och jag är tveksam till att de som städar har sett den. De har varit här 3 gånger och 2 gånger har de misslyckats med/skitit i/glömt självklara saker (första gången att torka alla tomma ytor och nu senast att skura)

      Radera
  2. Ring arbetsledaren o be o få se städ uppdraget. Det pappret ska de ha med sig när de städar. Så är det i alla fall hos min firma. Undra vad din firma tar betalt för. Vi bor inte stort men de är här i 2 timmar. Hur länge tar uppdraget hos dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan 3 timmar, men jag undrar vad de gör under den tiden.

      Radera
  3. Nämen! Det där behöver du väl inte betala för?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar tyvärr som att jag ska betala fullt pris.

      Radera