söndag 20 december 2015

Tapas de Papá

I går fick jag äntligen prova Luleås nya Tapasrestaurang, Tapas de Papá, där Brolle är en av delägarna. Jag och två av mina kompisar passade på att äta tapas och surra innan julstressen sätter igång. Vilken mysig kväll vi hade med god mat och mycket mat, det blir ju lätt att man äter lite för mycket när det finns så mycket gott o välja på.


Det är ett roligt koncept de har. I kyldiskar kan man hämta pinchos, kalla rätter, som antingen serveras i små skålar eller med tandpetare. De varma rätterna kommer de runt med i restaurangen på en bricka och man får ta en skål om det verkar gott eller så väntar man på nästa bricka och hoppas att det är nå godare. Sen när man har ätit klar och det är dags att betala så räknar de hur många skålar och tandpetare man har och så betalar man efter det.

Pinchos, kalla rätter
Kom ihåg att spara formar och tandpetare till betalning.

Vi började med två pinchos var. Jag tog en salladsskål med bl.a. mozzarella, tomater och marinerad manchego och en tandpetare med bl.a. timjankryddad kyckling.

Den övre är min tallrik och den nedre Annas

Sen började varmrätterna att komma och vi började med, Patatas bravas, friterad potatis med tomatsås o aioli. Bra början för det var nästan det godaste. Sen fortsatte vi med chiligryta, sötpotatispommes, calamares fritos (friterade bläckfiskringar) och steak sandwich. Men vi hoppade över lammracks, minihamburgare av lammfärs, köttbullar, chiliräkor och musslor i chilimarinad.

Ibland tog man en egen skål, ibland var vi två som delade och ibland så delade vi alla tre. Många beslut att ta på en o samma kväll :)

Patatas bravas
Steak Sandwich
Sötpotatispommes med aioli 
Calamares fritos

Nästa gång serveras kanske något annat för de gör inte alla rätter varje kväll. Har jag tur så finns mina favoriter även då tillsammans med nya godsaker, har jag otur så gör det inte det :)

Jag tycker om att de olika rätterna serveras i olika typer av skålar och formar för det gör måltiden extra mysig. Jag som älskar köksprylar fick mycket tips på hur jag ska servera olika sorters mat i framtiden.

Jag kan verkligen rekommendera er att gå hit o äta för maten var god, miljön mysig och personalen trevlig. Vad mer behövs? Att äta tapas är ett underbart sätt att umgås, man äter lite, surrar lite, äter lite till och så vidare i flera timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar