torsdag 10 december 2015

Fyllda smördegsstjärnor

En seg torsdag börjar lida mot sitt slut och imorgon är det en efterlängtad fredag. Torsdagkväll betyder städa, plocka och röja så att vi har fint i huset när helgen börjar. Det brukar bli mycket springande upp o ner för trappen med grejer som ligger fel och mycket tjatande på barnen om att deras rum också ska vara städade o fina när det är helg. De har inte alltid samma åsikt som jag. Men när deras rum väl är städade så brukar de bli glada att jag inte gav med mig.

Nu ska ni få tips på ett kanongott och vackert tillbehör till fredagsdrinken imorgon. De här ska jag göra snart igen, så smidigt att använda färdig smördeg på rulle och jag älskar saker som kan förberedas.


Smördegsstjärnor
Använd en färdig smördeg på rulle.
Rulla ut och tryck ut stjärnor med en pepparkaksform. 
Gör stjärnorna ganska tätt och ta bort överbliven deg runt om stjärnorna.
Pensla med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.
Grädda i 200 grader ca 10-15 min tills stjärnorna blivit gyllene. 
Ta ut och låt svalna. 
Dela på mitten och fyll med god röra.


Jag fyllde smördegsstjärnorna med min fräscha gravlaxröra med äpple. Men det går ju att fylla med vilken röra som helst, nästa gång kanske det blir en skagenröra eller en med kött. Men se till att röran inte är för rinnig, utan är fast så det stannar kvar på den lilla stjärnan.

Jag förberedde stjärnorna några dagar i förväg och förvarade dem i en burk fram till servering då jag fyllde dem med min gravlaxröra.


Gravlaxröra med äpple
100 g gravad lax
1 äpple
1-2 dl crème fraiche (lite beroende på hur fast/lös röra du vill ha)
2 msk hackad dill
salt
svartpeppar

Skär lax och äpple i mindre bitar.
Blanda alla ingredienser.
Smaka av om det behöver kryddas mer.


2 kommentarer:

  1. Skrev nyligen men kommentaren försvann. Jag gjorde små söta blommor. Kommer bli räkröra till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev det gott? Visst var det enkelt, men ändå effektfullt och snyggt? Konstigt att kommentaren försvann....

      Radera