tisdag 8 december 2015

Pestolaxpasta

Tack o lov känner jag mig piggare i dag och nu väntar vi bara in kvällens CHL-match mot Frölunda. Luleå vann den första och nu hoppas vi att de vinner även i kväll så att de tar sig vidare i slutspelet. Men det är nästan två timmar kvar till nedsläpp. Lång väntan, undra om jag ska passa på att julbaka lite medan jag väntar.

Dagens middag är precis bortplockad och jag hade sån tur så att det blev kvar lite mat så jag får matlåda imorgon. En riktig kanonmiddag som nu även blir till en kanonlunch i morgon!


Pestolaxpasta
4 laxfiléer
500 g pasta
ruccola, röd mangold, bladspenat eller liknande
körbärstomater
sås
1 rödlök
1 röd paprika
1,5 dl crème fraiche
1,5 dl grädde
4 msk röd pesto
Salt o Peppar

Salta och peppra laxen, ugnsstek den sedan i ca 20 min i 200 grader.
Koka pastan enligt anvisningarna så att den blir klar ungefär samtidigt som laxen.
Finhacka rödlöken och stek den på låg värme så att den blir mjuk men inte tar färg.
Skär paprikan i mindre bitar och låt steka med några minuter.
Blanda i pesto, crème fraiche och grädde. 
Koka ihop några minuter.
Smaka av med salt o peppar och ev. med mer pesto.
Skär den färdiga laxen i stora bitar och blanda ihop med nykokt pasta, ruccola(eller annan sallad) och körsbärstomater.
Häll såsen över och blanda om.
Strö lite flingsalt över.
Servera genast.

Som ni kanske vet så är pesto en av mina favoritsmaker. Icas röda pesto är den jag använder för den är nötfri - Stort plus till Ica - och den har även en sån otroligt god smak som alla i familjen tycker om. Här blandas den med nykokt pasta, ugnsstekt lax och grönsaker. Leifs sa efter middagen "Det här kan vi bjuda på", det tolkar jag som att den fick högsta betyg, för man vill ju inte bjuda på nå halvbra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar