söndag 6 december 2015

Baconlindade dadlar

Nu börjar en mysig helg lida mot sitt slut. Så mycket roligt jag har hunnit med - en hemmakväll i soffan, en festkväll med goda vänner, Idas första basketmatcher, soffhäng, lunchgäster, sovmorgon, kökspyssel och en massa annat. Så jag borde ju vara nöjd och redo för en ny arbetsvecka, men ska jag vara helt ärlig så skulle det ha varit skönt med ytterligare en dag ledigt. Som barnen, de har nämligen lov i morgon. Jag är en aning avis på dem.

Jag avslutar den här söndagkvällen med att ge er ett sötsalt drink- eller glögg-tilltugg som är så populärt i jultider. Ni har kanske redan provat det?


Baconlindade dadlar
1 pkt bacon (innehåller oftast 8 skivor)
16 dadlar utan kärnor

Rulla in varje dadel i en halv baconskiva. 
Stick i en tandpetare så det sitter.
Grädda i 225 grader tills baconet får färg, cirka 15 minuter.
Servera dadlarna varma eller ljumma.

Det här är en perfekt blandning mellan söt dadel och salt bacon. Förbered genom att rulla bacon runt dadlarna och förvara i kylskåp till gästerna kommer. När gästerna har kommit sätter du in bacondadlarna i ugnen, eftersom de är godast varma ska man inte förbereda tillagningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar