måndag 7 december 2015

Saffranspotatissallad

Då har en ny vecka startat och julafton närmar sig med stormsteg. Som vanligt, nu när barnen börjar bli så stora, så har jag tomten stora problem med julklappsinköpen. Det är ju så roligt med en massa paket, men vad gör man när de bara önskar sig pengar?

lördagens buffébord serverade jag en julig saffranspotatissallad, som var så vacker med alla härliga färger.


Saffranspotatissallad
1 kg potatis 
1 paket fetaost (à 150 g)
1 ask körsbärstomater (à 250 g)
1 rödlök 
1 påse sockerärter
Vinägrett
4 msk olja 
2 msk vinäger 
1 tsk dijonsenap 
1 paket saffran (à 0,5 g)
1 tsk salt 
2 krm peppar 

Skala och ev. halvera potatisen. Koka den mjuk och häll bort vattnet.
Skiva rödlöken tunt, lägg ner den med den varma potatisen.
Vispa ihop olja, vinäger, dijonsenap, saffran, salt och peppar. Vänd ner i den varma potatisen.
Tillsätt lite smått och gott, t.ex fetaost, körsbärstomater och sockerärter
Servera gärna ljummen men den är även god kall.

Vilken vacker potatissallad med den saffransgula potatisen, gröna sockerärterna, röda tomaterna och vita fetaosten. Den var inte bara vacker, den var även god och passar perfekt i jultider då jag gärna öser på med julsmaker. Jag kan tänka mig att den solgula potatissalladen även passar på sommarens grillfester.

****

Oj, så trött jag känner mig. Vilken tur att alla barn håller sig hemma i kväll för då kan jag gå o lägga mig riktigt tidigt och ta igen lite av alla sömn jag missade i helgen. Blåsten ute gör att man blir ännu mer sugen på att krypa ner i sängen med en bra bok. Vilken tur att jag just nu håller på med en spännande och bra bok. Nej nu är det dags att stänga ner datorn och krypa ner med boken istället.

Ha en bra måndagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar