söndag 27 december 2015

Saftsås med mycket bär

Då var den här julledigheten över och imorgon är det dags för jobb igen. Hoppas det går bättre att stiga upp i morgon än i dag, eller nog gick det bra att stiga upp i dag men jag har varit så otroligt trött hela da'n. Och så här trött vill jag inte vara nån mer dag. Två dagars jobb och sen är det dags för ledighet igen, så det ska nog gå bra.

Till julaftonens superenkla ris à la malta gjorde jag en saftsås med mycket hallon och jordgubbar.


Saftsås
2 dl valfri röd saft ex. blandsaft, jordgubb eller hallon 
3 dl vatten
1,5 msk potatismjöl
1-2 dl färska eller frysta bär som jordgubbar, hallon och/eller blåbär

Blanda saft, vatten och potatismjöl kallt i en stor kastrull. 
Lägg i färska eller frysta bär. 
Värm under omrörning tills saftsåsen tjocknar - den ska bara koka upp. 
Servera saftsåsen varm eller kall till ris à la Malta.

Jag fick även godkänt för saftsåsen (liksom ris à la maltan). Kul, när jag själv knappt vet hur det ska smaka :) Till en sats ris à la malta på 500 g risgrynsgröt blev det över lite, lite saftsås så det måste man kalla perfekt anpassat. Det lilla som blev över kokade jag upp med lite mer potatismjöl så fick Ida äta lite god kräm till lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar