måndag 28 december 2015

Fryst pepparkakscheesecake

En av två arbetsdagar är avklarad och jag sitter nu nerbäddad i soffan med en kopp te. Det känns som förkylningen är på väg tillbaka, men jag hoppas och ber att jag känner fel för inte kan jag ju bli sjuk igen. Nån måtta får det väl ändå va? Jag behöver nog bara lite mer sömn och varmt te för att må bättre.

Vilken kanongod cheesecake vi åt till eftermiddagsfikat på julafton med många julsmaker som passar så bra ihop. För visst håller ni med om att pepparkakor och lingon är julsmaker?


Fryst pepparkakscheesecake
200 gram philadelpiaost eller annan cream cheese 
3 äggulor
1,5 dl socker
3 dl vispgrädde
1 dl lingonsylt
1,5 tsk kanel
3 äggvitor
Några pepparkakor
pepparkakor och/eller lingon till garnering

Rör osten, äggulorna, och socker till en jämn smet. 
Vispa grädden tills den är fast, och rör ner i ostsmeten. 
Blanda i kanel och lingonsylt. 
Vispa äggvitorna till ett fast skum, och vänd försiktigt ner i smeten. 
Klä en form med plastfolie (för att enkelt få ut cheesecaken vid servering)
Häll smeten i formen.
Smula pepparkakor och häll ovanpå smeten.
Ställ i frysen i minst sex timmar, gärna över natten.
Vid servering
Vänd formen upp och ner och ta bort plasten.
Garnera eventuellt med pepparkakor eller lingon.
Tina i ca 20 minuter innan ni äter.


Älskar att man kan förbereda och ha den stående i frysen. För man har ju tillräckligt att göra på julafton, eller hur? Så himla smidigt att bara ta ut den ur frysen, garnera lite och sen äta o njuta. Jag garnerade med några små pepparkaksstjärnor som jag stack ner i glasskakan. Det skulle nog vara vackert och gott med några röda lingon också.

Om man struntar i pepparkakorna eller använder glutenfria så har man helt plötsligt en glutenfri efterrätt. Perfekt nu när så många vill eller måste undvika gluten. Jag hällde lite av smeten i en liten form som blev glutenfri och resten hällde jag i denna stora form som jag sen garnerade med pepparkakor.

Jag har kvar en bit i frysen - kanske dags att provsmaka ytterligare en gång.

Strö pepparkakor överst, så blir det en fin botten sen vid servering
Enkelt att få ut cheesecaken ur formen när man använder plast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar