torsdag 3 december 2015

Julkakor med kanelmandelmassa

Nu har jag bakat, förberett drinkingredienserna, fixat mat o tilltugg mest hela da'n, så nu är det dags för en stor kopp te innan middagsruschen sätter igång. Gissa om jag älskar såna här dagar då jag springer omkring i pyjamasbyxor och uppsatt hår hela da'n, samtidigt som jag får pyssla i köket. Och att göra det på en torsdag, istället för att vara på jobbet, känns extra bra.

En av mina favoritkakor till jul är dessa spröda goda kakor med härligt julig kanelsmak. Jag bakar dem endast till jul, för jag vill verkligen att de ska vara julkakor


Julkakor med kanelmandelmassa
200 g smör eller margarin
1 dl socker
3,75 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
0,5 tsk bakpulver
Topping
175 g mandelmassa
1-2 tsk vatten
0,5-1 tsk kanel
Garnering
1 msk kanel
1 msk råsocker

Arbeta samman matfettet med socker, vetemjöl, potatismjöl och bakpulver till en deg.
Dela degen i två bitar. Rulla ut dem till rullar, 3-4 cm i diameter.
Blanda kanel och råsocker och rulla rullarna i det. 
Skär rullarna i skivor och lägg dem på bakpappersklädda plåtar.
Riv mandelmassan grovt och arbeta samman den med kanel. Tillsätt lite vatten för att göra det smidigare.
Lägg en liten klick mandelmassa som en topp mitt på varje kaka.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 12-15 minuter.

Så smidigt med såna här kakor som det blir många av utan att det är jobbigt. Jag gör nog rullarna mer åt 3 cm-hållet än 4 cm för jag vill kunna ta många när det är dags för fika :) 

Svårt att bara ta en...
...tur att det blir många av en sats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar