lördag 19 december 2015

Grahamsrutor med chiafrön

Om man har ett bra grundrecept på bröd så är det perfekt att använda sig av det när man vill experimentera lite. Jag hade kvar chiafrön som jag ville använda upp - perfekt att slänga ner lite i brödet. Dessutom hade jag kvar lite av både philadelphiaost och crème fraîche - perfekt istället för originalreceptets kesella, som jag inte hade i kylskåpet.


Grahamsrutor med chiafrön
50 g jäst
1,5 msk chiafrön
1+4 dl ljummet vatten, 37 grader
25 g smör, rumsvarmt
1,5 tsk salt
2 msk honung eller sirap
100 g philadelphiaost
1,5 dl crème fraiche 
2 dl grahamsmjöl
12 -13 dl vetemjöl

Häll 1 dl av det ljumma vattnet över chiafröna och låt stå några minuter.
Smula jästen i en bunke och häll över resten av vattnet. Rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt smör, salt, honung, ost, crème fraîche, chiafröblandningen och det mesta av mjölet. 
Arbeta degen smidig.
Jäs under bakduk ca 40 min.
Stjälp upp degen på bakplåtspapper i en långpanna.
Strö över lite grahamsmjöl och platta ut degen så att den täcker plåten. 
Skär degen i rutor med en vass kniv.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader ca 15 min.
Låt brödet svalna på galler under bakduk.

Det här brödet blev lika luftigt och gott som originalreceptet, det är verkligen ett kanonreceptet som ni kommer få se fler varianter på. Just matbröd är enkelt att experimentera med och inte följa slaviskt, det blir nästan alltid bra. Våga prova!

Nu blev jag så sugen på grahamsrutor med ost och paprika så nu måste jag fixa frukost. Det är ju lördag så dags för långfrukost! Ägg ska kokas, grönsaker ska skäras, te ska fixas, pålägg ska läggas upp och ljusen ska tändas.

Ha en bra lördag och passa på att njut!

Jag tror att jag tjuvtänder fjärde ljuset redan i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar