onsdag 17 oktober 2012

Älgköttgryta i Crock Pot

Oj vad dagvild jag har varit i dag och inte blir det bättre i kväll eftersom Leif, Olivia och Isak är på hockey - på en onsdag. Det brukar väl aldrig vara elitseriehockey på en onsdag. Ida börjar bli bättre men är inte alls redo för förskolan än, tyvärr. Hon börjar bli lite rastlös här hemma och inne. På förmiddan var det strålande sol och alldeles vitt på marken. Kan det bli vackrare (den här årstiden i alla fall)? Så jag hade gärna gått ut med Ida ett tag men så fort vi kommer ut och hon andas in kall luft får hon värsta hostattacken, stackarn. Så då känns det bäst att vara inne och hon kan ju inte gå tillbaka till förskolan innan hon klarar av att vara ute.

Dagens middag började jag tillaga i morse och sen var den klar lagom till middagstid.
Älgköttgryta i Crock Pot
7 hg grytbitar av älg (eller nöt)
2-3 morötter
1 gul lök
1 dl rödvin
1 dl vatten
0,5 dl fond, vilt eller kalv
2 msk soja
2 tsk maizena
1-2 dl grädde
salt o peppar

Bryn grytbitarna, krydda med salt o peppar.
Skala och skär morötterna i bitar.
Skala och klyfta löken.
Lägg morötter och lök i botten på crock-poten och lägg köttbitarna ovanpå.
Tillsätt vin, vatten, fond och soja.
Tillaga på låg temperatur i ca 8 timmar.
Rör ut maizena med lite vatten och rör ner i grytan.
Tillsätt grädde och ev mer vatten (och ev fond) om mycket vätska har kokat bort.
Koka upp och smaka av med mer salt o peppar.

Det var länge sedan jag gjorde köttgryta i min slow-cooker, konstigt nog eftersom det alltid blir så gott när man tillagar mat i den. Måste börja använda den oftare. Jag har aldrig tidigare hört nån som har en Crock Pot, men nu när jag var i Stockholm på konferens så hade hon jag satt bredvid på middagen en. Några bekanta till henne hade introducerat henne till crock-potens värld för flera år sedan och sen dess var hon fast. Dessa bekanta bodde i USA och där är slow-cooking betydligt vanligare än här hemma i Sverige. Än så länge i alla fall. Har ni chansen måste ni prova laga mat i en slow-cooker, det finns åtminstone två varianter som säljs i Sverige.

Nu är Idas favoritprogram, Rampljuset, slut så nu är tvn ledig och jag kan sätta mig och titta på hockeyn. Börjar bli dags för en Lulevinst nu.

8 kommentarer:

  1. Har gjort denna gryta flera gånger, supergod!
    /Susanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! Visst är det goda smaker i den?

      Radera
    2. Ja jättegoda smaker och alla jag har bjudit har älskat den!

      Radera
  2. Läste lite slarvigt och hällde i grädden redan från början 🙄 Vi får se på eftermiddagen hur det blev 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert bra. Kokar det bort för mycket grädde får du hälla i lite till innan ni ska äta så ni får äta av den goda såsen också.

      Radera
  3. Jag prövade att ha i lite torkade enbär,Vitlök och lagerblad också. Tillagade på egenskjuten älgkalv, skall bli spännande ikväll och se hur det smakar

    SvaraRadera
  4. Testar denna nu i helgen 😁

    SvaraRadera