måndag 5 mars 2012

Ratatouille

Idag har jag haft en riktigt köksdag för att middagarna ska gå lite fortare att göra resten av veckan. Leif har farit till Pajala igen och blir borta hela veckan och jag har en massa möten på jobbet så jag är rädd för att det blir till att jobba till fem hela veckan. Jag har förberett en skinkgryta som nu bara behöver värmas till en kommande middag dessutom har jag gjort en omgång veckosallad med bl.a vitkål och morötter, så att vi får i oss grönsaker trots att det är stressigt vid middagarna. Dagens middag blev Västerbottensostgratinerade kyckling med örtsås och ris, perfekt för det blev över två matlådor som Leif kan ta med sig.

Jag tycker det är svårt att få tag i goda färska grönsaker just nu och dessutom är de ganska dyra så därför gjorde jag en grönsaksröra idag, en s.k. ratatouille, som jag kan servera till middagarna framöver.
Ratatouille
2 gula lökar
1 liten aubergine
1 liten zucchini
2-4 paprikor
2 burkar krossade tomater
1 vitlöksklyfta
1 lagerblad
1 tsk torkad oregano (eller 1 msk färsk)
1 tsk torkad basilika (eller 1 msk färsk)
1,5 tsk salt
svartpeppar

Skala och skiva lökarna till fjärdedels ringar.
Skölj och skär aubergine och zucchini i bitar.
Skölj och strimla paprikorna.
Stek lök, aubergine och zucchini mjuk på svag värme. Tillsätt paprikan och stek ett tag till.
Tillsätt krossade tomater, lagerblad, riven vitlök och kryddor.
Koka på svag värme under lock ca 15 minuter. Ta sedan bort locket och låt koka ganska kraftigt i ca 10 minuter för att koka ihop ordentligt.

Ratatouille finns i många olika varianter och med olika innehåll. Det här är min variant. Jag vill ha ganska mycket tomater i min, men vill du ha en torrare variant så använder du bara en burk tomater och kanske en extra paprika. Frys ner i portionsförpackningar så är det enkelt att ta upp lagom mängd.

Eftersom vi kom hem igår efter en lång seg resdag så har hela familjen varit lediga idag för vi vet av erfarenhet att vi brukar vara ordenligt trötta dagen efter vi rest. Med tanke på kommande vecka kändes det ganska självklart att vi skulle vara hemma och ladda batterierna idag. Men nu är vi redo för en ny vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar