måndag 26 mars 2012

Fryst cheesecake med mascarpone

Nu är det måndag och Leif har kommit hem igen så nu är hela familjen samlad ett tag. Jag som verkligen inte brukar tycka om måndagar har nu ändrat mig lite, de måndagar som Leif kommer hem efter att ha varit borta en vecka är inte så dumma, trots allt.

Jag hittade billig Mascarpone för ett tag sedan och köpte med mig några hem. Av en burk provade jag göra fryst cheesecake som är så god och praktisk att ha i frysen om man får oväntat besök.
Fryst cheesecake med mascarpone
4 ägg
1.5 dl strösocker
1 st citron, skalet
250 g mascarponeost
4 dl vispgrädde
250 g digestivekex
Garnering
Jordgubbar, hallon, vinbär

Separera äggulorna från vitorna.
Vispa äggulor, strösocker och rivet citronskal poröst i en bunke.
Rör ner mascarponen.
Vispa grädden fluffig i en annan bunke och vänd ner den i smeten.
Vispa vitorna till ett hårt skum i en torr och ren bunke och vänd försiktigt ner dem i smeten.
Krossa kexen fint i en mixer (eller lägg dem i en plastpåse och krossa med en kavel).
Varva smulor och smet i en sockerkaksform. Understa och översta lagret ska vara kexsmulor.
Knacka formen lätt mot bordet så att eventuella luftbubblor försvinner.
Frys smeten i 3–4 timmar, så att den är lättfryst vid servering.
Spola utsidan av formen med varmt vatten så lossnar cheesecaken lätt.
Servera med jordgubbar eller andra goda frukter eller bär.


Alla kexsmulor gick inte åt. Kanske beror det på att jag använde en rund sockerkaksform med hål i mitten så det rymdes inte så mycket smulor längst ner. Oftast använder man kanske en springform som är plan men jag tycker det är ganska fint med den här formen på cheesecaken som omväxling. Att man använde Mascarpone gjorde ingen större smak-skillnad mot för cheesecake med philadelphiaost, tycker jag.

Jag har så mycket idéer och planer just nu som snurrar i mitt huvud så jag har lite svårt att koncentrera mig på annat. Om allt går som jag vill och hoppas kommer jag snart att kunna berätta en rolig nyhet angående bloggen. Men jag vill att allt ska vara helt klart först. Men håll tummarna för mig!

5 kommentarer: