torsdag 15 mars 2012

Röd pestokyckling

Nu är Olivia på dans, Leif på jobb och Isak och Ida tittar på tv så jag passar på att sitta vid datorn ett tag. Idag slutade jag äntligen lite tidigare, känns som att det var jättelänge sedan jag kom hem före fem. Det var välbehövligt att sluta tidigare för kylskåpet var tomt och tvättstugan full. Nu jobbar jag på att det ska bli tvärtom. Jag har även hunnit laga en god middag med kyckling och pasta. Tror att jag ska unna mig att bara sitta i soffan ikväll.

Röd pestokyckling
1 kg kycklingfilé
1 paprika
1 bit purjolök
5 soltorkade tomater
2 dl crème fraiche
2 dl grädde
drygt 0,5 dl röd pesto

Strimla purjolöken och paprikan. Stek så att det blir mjukt. Lägg i botten på en ugnsform.
Dela filéerna i 2-3 bitar. Bryn dem så att de får färg. Salta och peppra lite. Lägg över i ungsformen.
Skär tomaterna i mindre bitar. Strö över kycklingen.
Blanda ihop crème fraiche, grädde och pesto. Häll det i formen.
Ställ in i 200 grader i 20-30 minuter.
Servera till pasta, ris eller klyftpotatis.

Mmm det här var verkligen i min smak. Jag hade velat strö över svarta oliver när jag tog ut kycklingen ur ugnen men tyvärr hade vi inga oliver hemma. Måste vara första gången vi är utan oliver, ser alltid till att ha några burkar oliver i matkällaren eftersom det är både min och Idas favorit.

Jag använder Icas röda pesto som inte innehåller några nötter.


Nu ska jag gå och leta i frysen om jag hittar nå gott som jag kan tillaga till middag imorgon. Jag blev bjuden på ett Amarone-vin av Leifs kusin och fru i Jämtland och det var så himla gott. Nu hade jag sån tur att jag fick en flaska av det vinet av Leif så imorgon ska jag njuta. Hoppas det smakar lika gott imorgon som det gjorde i fjällen efter en dag i skidbacken. Stämningen påverkar ju helt klart smakupplevelsen, men jag hoppas vi får en bra stämning imorgon kväll då vinet kommer drickas framför tv:n till hockeyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar