lördag 17 mars 2012

Kladdkaka med fyllning

Vilken bra dag jag har haft idag trots gårdagens hockeyförlust. Det började med en lugn och mysig morgon med två omgångar frukost efter att jag hade skickat iväg killarna på hockey-cup i Boden. Sen rensade jag tre jättehögar med papper som har legat alldeles för länge, så nu känner jag mig såå duktig. Efter lunch gick jag, Olivia och Ida in till stan där vi hittade lite "viktiga" saker till tjejerna som de blev jättenöjda med och jag känner mig som världens bästa mamma. När vi kom hem fikade vi god kladdkaka med jordgubbar och grädde innan vi slöade framför varsin skärm (tv, dator och iPad).
Kladdkaka med fyllning
Kladdkaka:
4 ägg
4 dl socker
4 tsk vaniljsocker
1 krm salt
8 msk kakao
3 dl mjöl
200 g smält smör
Fyllning:
100 g smör
2 tsk vetemjöl
4 msk socker
4 tsk kakao
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde

Kladdkaka:
Vispa ägg och socker poröst.

Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner det i äggblandningen tillsammans med det smälta smöret.
Rör till en slät smet.
Häll smeten i tre-fyra aluminiumformar 15-18 cm i diameter. 
Grädda i 10-12 min i 200 grader.
Fyllning:
Smällt smöret i en kastrull. Tillsätt mjöl, socker och kakao. Rör om till en slät smet.
Häll i mjölk och grädde och koka i hop tills det tjocknar, ca 5 min, och låt det svalna något.
Häll det sedan i formarna över de kalla(svala) kakorna (inte så det täcker hela kakan utan lämna en liten kant runt om).

Den goda fyllningen kokar på spisen.

Det här är en jättegod kladdkaka som jag förut har gjort i muffinsformar, men det fungerar utmärkt att göra i aluminumformar på ca 17 cm. Perfekt storlek att ta med till jobbet. Kaka är nästan godast när man tar den direkt från frysen, farligt god.

Smidigt att alla formar ryms samtidigt på plåten.

2012-12-20
Numera använder jag ofta ICAs egna formar som är 17 cm i diameter och då blir en sats perfekt till tre formar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar