onsdag 21 mars 2012

Nordic Cooker

Nr 35 Ida Edman är redo för start.

På förmiddagen igår var jag hemma med sjuklingen Isak. Jag passade även på att heja fram Ida som körde Munkebergsloppet på skidor. Hon älskar att åka skidor och åkte ett långt och ett kort varv innan hon körde över mållinjen. Sen fick de fika och medalj.

Heja, heja. Nu är det bara några meter kvar till mål.

Efter jobbet åkte jag och hämtade ut ett roligt paket. Ni vet att jag älskar min Crock Pot som lagar maten långsamt och gör den så god. Nu har det kommit en ny variant - Nordic Cooker. Jag har fått möjlighet att prova den. Tanken är detsamma, att maten ska koka långsamt och man behöver inte vara i närheten. Man kan sätta igång matlagningen på morgonen så är middagen klar när man kommer hem från jobbet. En fördel med Nordic Cooker är att den har en funktion för att kunna tidsinställa när den ska slå på. Ibland kan det ju bli för länge om maten tillagas hela dan.


Det känns lite konstigt att lämna en slow cooker igång hela dan när jag är på jobbet. Jag skulle ju aldrig lämna spisen på. Så jag frågade om det verkligen är säkert och fick det här svaret:

"Nordic Cooker är endast på 300 watt när du ställer in den på hög temperatur(tre ”flammor”) och ännu lägre watt på låg temperatur (två ”flammor”. Jämför man med en normalugn är den på ca 3500 watt och är inte så säkert att lämna utan uppsikt men med en Nordic Cooker är det som att lämna hemmet med en lampa lysande.

Nordic Cooker arbetar med temperaturer mellan 70 och 90 grader vilket är mycket lägre än en ugn eller spis. Webbsidan hos United States Department of Agriculture Food Safety and Inspection Service beskriver den här typen av produkt med en matlagningsprocess på låg temperatur som ”säker”."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar