måndag 19 mars 2012

Marinerad köttgryta

Åh vad jag tycker synd om min lille stora kille. Isak har ju haft hosta jättelänge, även över sportlovet, sen fick han värsta snuvan. Sen nån vecka tillbaka har han verkat frisk och till hans stora glädje även fått träna. Men på lördagkväll/natt blev han dålig igen med jätteont i örat. Isak brukar inte gnälla speciellt mycket när han är sjuk men nu hade han verkligen ont och ville att nån skulle skära bort örat. Det gjorde vi ju inte, så klart, men vi gav honom nässpray och Alvedon. I morse var vi till läkare och Isak fick sin "dom" - dubbelsidig öroninflammation med 1 sprucken trumhinna. Så nu får han äta Kåvepenin i 10 dagar och missar en fotbollsturnering som klassen deltar i på torsdag.

Idag fick vår Crock Pot göra maten igen, men recept går självklart att använda utan slow cooker också. Igår la jag kött i en marinad med lite olika vinsorter som behövde användas upp och i dag fick köttgrytan koka klart.
Marinerad köttgryta
7 hg grytbitar
1 gul lök
1 dl marsalavin
1 dl rödvin
1 dl svartvinbärsaft
1 tsk timjan
5 torkade enbär
1 lagerblad
1-2 dl grädde
salt
peppar

Blanda ihop i en påse vin, saft, timjan, krossade enbär, lagerblad, lök i klyftor och grytbitar.
Låt marinera 1 dygn.
Sila bort marinaden men spara den.
Bryn köttbitarna i lite smör och lägg dem sedan i en gryta, antingen en vanlig eller i en slow cooker.
Häll i 1-2 dl av marinaden över köttet i grytan.
Ställ Crock pot på låg temperatur i 5-6 timmar. Eller koka på spisen i ca 1 timme.
Fyll på med marinad under tiden det kokar om det behövs.
Häll i grädde och krydda med salt och peppar.

Jag hade lite olika vinsorter och saft som behövde användas upp och det blev den här blandningen. Men om inte du behöver ha skåprensning går det lika bra att använda endast en vinsort. Eftersom jag kom hem sent idag så hällde jag bara i grädde och kryddade så att maten snabbt kom på bordet. Hade jag haft mer tid hade jag, som oftast annars, tillsatt några grönsaker t.ex. minimorötter eller broccoli.

Nu ska jag gå och pyssla om min sjukling som ligger nerbäddad i soffan. Med lite kärlek blir man fortare frisk, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar