söndag 11 mars 2012

Knäckflarn med vaniljfyllning

Oj vad lördagen gick snabbt! Jag bakade lite på förmiddagen och sen var det plötsligt dags att gå till hockeyn. Efter hockeyn var det vi föräldrar i Isaks hockeylag som skulle städa läktarna och det tog sin lilla stund. När jag väl kom hem efter att ha hämtat Ida så var klockan över sju, så då slängde jag ihop lite middag och sen var det dags att bänka sig för Melodifestivalen. Vann rätt låt?
Knäckflarn med vaniljfyllning
Knäckflarn
150 g margarin
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl socker
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl grädde
Fyllning
1 paket vaniljvisp

Smält margarinet.
Blanda bakpulver med mjöl, tillsätt resten av ingredienserna, blanda med margarinet.
Lägg ut små klickar på plåt, ca 80 st. Tänk på att de flyter ut så lägg dem inte för tätt.
Grädda i 200 grader i 5 minuter. Låt svalna.
Vispa vaniljvisp ganska hårt. Lägg vaniljvispen mellan kakorna och frys dem.
Servera direkt från frysen.

Små klickar redo att gräddas.

Tänk på att göra riktigt små klickar för annars blir det alldeles för stora kakor. Jag började med att göra ganska små klickar men insåg snabbt att de var för stora så jag halverade alla. Om man låter smeten stå ett tag, så margarinet inte är så jättevarmt och rinnigt, blir den enklare att hantera.

Färdiggräddade knäckflarn.

När man åt kakorna direkt från frysen smakar vaniljvispen som vaniljglass - riktigt gott. Det är alltid svårt att veta hur mycket fyllning man ska ha för man vill ju att det ska smaka av fyllningen men samtidigt kan man inte ta för mycket för då är det risk att fyllningen rinner ut när man tar första tuggan.


Eftersom det blev så stressigt igår efter bakningen för att hinna till hockeyn så har jag kvar en del disk i dag. Det är väl lika bra ta tag i den nu, så kanske vi tar oss ut i det fina vädret idag. Något vi inte gjorde i går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar