lördag 6 februari 2016

Semmeltårta

Så här lång frånvaro brukar jag inte ha från bloggen. Men i går blev det ett spontant fredagsmys med Astma- och Allergiförenings-gänget efter middan och när jag sen kom hem orkade jag inte öppna datorn, utan valde att slappa framför tv:n. I dag har jag bakat semlor och varit på snöborgsinvigning inne i stan. Men nu, innan jag bänkar mig framför tv för att se dagens hockeymatch, hinner jag ge er ett recept och det är inte vilket recept som helst, utan en riktig godsak :)

Nu är det inte länge kvar till fettisdag - den stora semmeldagen. Men vi tjuvstartade redan i dag med att baka en semmeltårta till oss som gillar och tål mandelmassa och vaniljsemlor till de andra.


Semmeltårta
50 g smör
1,5 dl mjölk
25 g jäst
0,5 dl strösocker
1 tsk kardemummakärnor, stötta
4-5 dl vetemjöl

Mandelmassafyllning
200 g mandelmassa
1 dl mjölk
3 dl vispgrädde
florsocker

Smält smöret och häll i mjölken. Ljumma till 37°.
Smula ner jästen i en degbunke. 
Tillsätt degspad, socker och kardemumma. 
Blanda i mjöl lite i taget och rör degen smidig och blank.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Baka ut till en rund bulle, ca 22 cm i diameter. 
Lägg på en bakpappersklädd plåt eller i en rund springform, smord eller med bakplåtspapper.
Låt jäsa ca 30 min.
Grädda längst ner i ugnen i 225 grader i ca 15 minuter. 
Låt kallna på galler under bakduk.

Skär av locket och gröp ur en del av inkråmet.
Riv mandelmassan grovt och blanda med inkråmet. 
Tillsätt mjölk och rör om till en smidig röra.
Lägg röran i hålet på bullen.
Vispa grädde. Spritsa eller bred ut den över mandelmassan.
Lägg på locket och pudra med florsocker.
Ät o Njut!

Det är så enkelt och bekvämt att göra en semmeltårta istället för flera små semlor. Sen kan var och en själv bestämma hur stor bit man vill ha (och samvetet tillåter).

Jag använde en springform till degen.
Gröp ur bullen/tårtan.
Fyll med den goda mandelmassefyllningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar