onsdag 24 februari 2016

BelliniFloat

God morgon! 
Jag har redan varit vaken i två timmar - alldeles för länge. Men Ida kom ner till mig i natt och istället för att ligga på Leifs lediga sida av sängen skulle hon ligga nära mig. Det blev alldeles för trångt och varmt för mig, så till slut steg jag upp och tog en morgon i lugn o ro istället. Det gäller att göra det bästa av situationen i alla lägen, så jag duschade länge, drack te o åt Finn Crisp, surfade på datorn och såg på Nyhetsmorgon och fick en ganska bra morgon trots allt. Men nu är det dags att väcka barnen och morgonruschen sätter igång.

Vill ni ha en fräsch efterrätt efter en mastig middag eller kanske vill ni, som jag, orka två efterrätter. Då är denna Bellini Float perfekt. Välj själv om du vill ha den med eller utan alkohol.


BelliniFloat ca 8 portioner

1 stor burk persikor med lag
4 msk pressad citron
hallonsorbet
mousserande vin eller Fruktsoda/Sprite/7up

Mixa persikorna med sin sockerlag och pressad citron.
Lägg ca 1 dl persikomos i botten på ett glas.
Lägg 1-2 kulor hallonsorbet i glaset.
Häll på lite mousserande vin eller läsk.
Servera genast.

Det här var både festligt o gott och passar perfekt till fest. Sorbet används ofta som en mellanrätt vid fler-rättersmiddag eftersom det är så fräscht och efter lite sorbet orkar man äta ytterligare lite till.

Persikorna mixade jag med citronen da'n före festen och förvarade i en tillbringare i kylskåpet fram till servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar