tisdag 23 februari 2016

Jordärtskockssoppa

Efter en rivstart på veckan känns det skönt att vi har en lugn hemmakväll i dag. En kväll där jag drömmer mig tillbaka till lördagens mysiga schlagerparty med några av mina närmaste vänner. Älskar att ordna fest och längtar redan till nästa gång.

I lördags efter hallonbellini och snittar var det dags att sätta sig till bords för att äta en förrättssoppa och jag bjöd på en Jordärtskockssoppa med lite mousserande vin i - så klart :)


Jordärtskockssoppa

1 liten gul lök
350 g jordärtskockor
3 potatisar
lite pressad citron
1,5 grönsaksbuljongtärning
8 dl vatten
1,5 dl dl grädde
2 dl mousserande torrt vin
salt och svartpeppar

Skala jordärtskockorna och potatisarna och skär i bitar. Lägg bitarna i kallt vatten med några droppar citron så de inte blir bruna.
Hacka lök och fräs den mjuk i smör i en kastrull. 
Tillsätt jordärtskockor och potatis.
Häll i vatten och buljongtärning och koka tills potatis och skockor är mjuka, cirka 10–15 minuter beroende på storlek.
Mixa med stavmixer, tillsätt grädde. Smaka av med salt och nymald svartpeppar. 
Låt småkoka under lock i cirka 5 minuter. 
Tillsätt ca 2 dl mousserande vin och servera genast.

Det kan vara svårt att mäta upp 2 dl mousserande vin för det bubblar ju rätt mycket, men det är inte så noga. Det går bra att hälla i en skvätt också, måtten är inte så noga. Jordärtskockor har en ganska speciell smak och jag tycker att soppan blir något godare och mildare om man även tillsätter lite potatis till den.

Jag tycker om att ha soppa till förrätt och i lördags serverade jag dessutom min goda vitlöksbrödspizza till soppan. Ett perfekt sopp-tillbehör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar