måndag 1 februari 2016

Sötpotatispommes

Har ni provat sötpotatis? Det smakar sött men innehåller mycket färre kolhydrater än vanlig potatis. Den blir även mjukare/mosigare än vanlig potatis när man tillagar dem i ugn. Ett tips att få dem lite krispigare är att använda maizena.


Sötpotatispommes
2 stora sötpotatisar
1 msk Maizena majsstärkelse
salt, peppar eller andra kryddor efter smak
2 msk olja

Skär sötpotatisen i stavar. Lägg i plastpåse. 
För att få krispiga klyftor så pudra ner 1 msk maiena majsstärkelse och blanda ordentligt.
Häll i kryddorna och sist oljan, blanda ordentligt. 
Lägg på plåt och grilla i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter tills sötpotatisen är klar

Det här är ett riktigt gott och färgglatt tillbehör. De ser ut som morötter och smakar mer morötter än potatis när de är tillagade, tack vare sin fina orangea färg.

****************

Jag hade tänkt höra av mig till er igårkväll men jag däckade i soffan med feber, muskelvärk och otrolig trötthet. Jag känner mig något bättre i dag men jobb är inte att tänka på och Leif var tvungen att stanna hemma från Svappavaara, vill inte ha honom 30 mil bort när jag känner mig så här.

Nu ska jag försöka få i mig lite frukost, energi behövs för att bli frisk, sen ska jag krypa ner i soffan för sömn behövs också för att bli frisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar