måndag 1 februari 2016

Västerbottensostpaj med skinka - glutenfri

Tittar in från sjukstugan för jag kom på att jag har ju glömt ge er det här glutenfria receptet på en god paj med skinka och Västerbottensost. Fyllningen kan man variera efter egen tycke o smak men jag tycker definitivt att ni ska prova pajdegen för den var över förväntan...och fyllningen är inte så dum den heller. 


Västerbottensostpaj med skinka - glutenfri
4,5 dl Glutenfri Mjölmix
150 g margarin
4 msk kallt vatten
0,5 tsk salt
Fyllning
riven Västerbottensost
skinka
Äggstanning
4 ägg
2 dl crème fraiche
2 dl grädde
salt o peppar

Hacka samman margarin, mix och salt till en grynig massa.
Tillsätt vattnet och arbeta hastigt ihop degen.
Tryck ut den i en lätt smord pajform. Nagga.
Låt den stå i kylskåpet medan ugnen värms till 225 grader.
Förgrädda i 225° ca 15 minuter.
Strö skinkbitar i botten på pajen.
Strö Västerbottensost ovanpå.
Vispa ihop äggstanningen och häll den i pajen.
Grädda i ca 25 min eller tills äggstanningen stannat.

Betyget jag fick var "Den smakar som vanlig paj" så ni som är rädd att glutenfritt ska smaka konstigt eller ha någon bi-smak måste prova det här receptet. Jag hade Sempers finmix hemma och använde den men det går bra med andra glutenfria mixer också.

Alla tycker väl om Västerbottensostpaj och tillsätter man lite skinka så blir den ytterligare lite matigare.

Naggad och klar att förgräddas
Mmmm färdig att äta

Nu ska jag bädda ner mig igen och lyssna på min ljudbok, men det är lite jobbigt för jag slumrar till lite då och då och missar då ganska viktiga avsnitt så jag får börja om hela tiden. Men jag känner mig lite piggare nu så jag kanske orkar hålla mig vaken något längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar