tisdag 16 februari 2016

Citronsås till fisk

Oj vad tiden går fort när man har roligt! Jag sitter och spånar o letar drinktilltugg till lördagens schlagerparty. Det finns så mycket gott. Vad ska jag välja? Det ska vara fräscht, gott, enkelt och passa perfekt till välkomstdrinken :) Hur roligt det än är så är det nog bäst jag sliter mig från festplaneringen nu för det är hög tid att göra kväll för att orka upp utan problem i morgon.

Den här såsen gjorde jag ofta tidigare (innan bloggens tid) och ursprungsreceptet kommer från Annas kokbok, men jag har förenklat den något.


Citronsås
1 citron
vatten
2 dl crème fraiche
1 dl grädde
salt
vitpeppar

Strimla det yttersta gula skalet av citronen.
Koka skalremsorna i lite vatten i ett par minuter (för att göra skalet mindre beskt).
Häll bort vattnet.
Tillsätt crème fraîche och grädde i kastrullen med skalremsorna (men inte vattnet).
Krydda med lite salt o peppar och pressa i lite citron.
Koka i några minuter utan lock.

En god fräsch sås som passar perfekt till fisk. Syrligheten bestämmer du själv beroende på hur mycket citron du pressar ner i såsen. Jag vill ha mycket citronsmak. Vad vill du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar