lördag 13 februari 2016

Tekakor till Alla hjärtans dag

Jag hade ju tänkt ha en innedag eftersom snön vräkte ner i morse, men helt plötsligt slutade det snöa och då hann jag faktiskt ut på en liten promenad i det härliga vädret. Ljust, nollgradigt och vindstilla - inte ofta vädret är så perfekt :)

Men jag har även hunnit baka en del i dag, precis som planerat. Jag började med dessa tekakor så att vi har god och fin frukost i morgon på Alla hjärtans dag.


Tekakor till Alla hjärtans dag
3 dl + 2 dl mjölk
1 dl linfrön
1,5 dl havregryn
50 jäst
2 dl turkisk yoghurt eller liknande
1 tsk salt
3 msk brödsirap
0,5-1 tsk bakpulver
10 dl vetemjöl

Koka en gröt av 3 dl mjölk, linfrön och havregryn. Låt den svalna.
Värm 2 dl mjölk till fingervarmt, 37 grader. 
Smula jästen i en bunke och häll mjölken över. Rör tills jästen löst sig.
Tillsätt gröt, yoghurt, salt, sirap, bakpulver och nästan allt mjöl. 
Arbeta ihop till en smidig deg, tillsätt ev. mer mjöl.
Låt degen jäsa övertäckt ca 40 minuter. 
Kavla ut en del av degen i taget och ta ut tekakor med pepparkaksformar.
Lägg på bakpappersklädda plåtar. 
Nagga bröden och låt jäsa ytterligare ca 15 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 10 minuter. Låt svalna på galler.

Det här är mitt favoritrecept på tekakor! De blir så goda med linfrön och så luftiga tack vare bakpulver. Dessutom är det så kul att kunna göra figurer :) När jag bakar ut tekakorna så här med pepparkaksformar så använder jag lite mer mjöl än vad jag annars gör. Men trots det så blir inte tekakorna torra. Perfekt recept alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar