tisdag 9 februari 2016

Ostfylld köttfärslimpa med gräddsås

Hur många semlor har ni ätit i dag?
Jag har faktiskt bara ätit en, ovanligt lite för att vara jag för nog brukar jag hinna med åtminstone två stycken när det är fettisdag. Men det finns ju fler dagar att äta semlor på...

Dagens middag blev en ostfylld köttfärslimpa som jag har varit sugen på ett tag. Nu äntligen var det dags och det var så gott som jag hade förväntat mig.


Ostfylld köttfärslimpa
1 kg köttfärs
1,2 dl ströbröd
2,5 msk potatismjöl
1,2 dl mjölk
2 msk kalvfond
1 msk paprikapulver
2 tsk salt
svartpeppar
Fyllning
100 gram smaksatt färskost, jag använde med chilismak
3 dl riven ost

Rör ihop ströbröd, potatismjöl, mjölk, fond och kryddor.
Blanda ner köttfärsen.
Låt stå kallt i kylen medan du gör fyllningen.
Rör ihop ostarna.
Ta ca 3/4 av färssmeten och forma till en avlång limpa i en smord ugnsfast form.
Gör en urgröpning i mitten och placera fyllningen där.
Lägg på resten av färssmeten och släta till ytan.
Grädda i 175 grader i ca 1 timme.

Det här är min favorit-köttfärslimpa den blir så saftig och god. Den smälta osten är en god extra krydda till köttfärsen. Ida däremot tyckte köttfärslimpan var god men ville inte ha osten. Det blir mycket mat eftersom jag använde ett helt kilo köttfärs men det går ju självklart bra att halvera receptet om man inte vill ha så stor köttfärslimpa. Jag har nu flera matlådor, perfekt!

Servera till potatis, broccoli/blomkål och en gräddsås så har du en kanonmiddag.


Gräddsås
3 dl vispgrädde
1,5 dl creme fraiche
1,5 msk kalvfond
1 msk soja
salt och peppar

Blanda allt i en kastrull och koka upp. 
Låt puttra 5 min och smaka av med salt och peppar.

Det här är en enkel och god grundsås till köttfärsrätter såsom köttfärslimpa eller köttbullar. Vill man ha lite sötma i såsen blir det jättegott att tillsätta lite gelé.

Ostfylld köttfärslimpa redo för ugn
Dags att äta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar