måndag 22 februari 2016

Picklade morötter

I lördags ville jag ha lättfixade och fräscha drinktilltugg till välkomstdrinken. Eftersom vi skulle äta i stort sett hela kvällen ville jag inte ha för mastiga tilltugg och då föll valet på dessa picklade morötter som gjorde stor succé. Tips till helgen!


Picklade morötter

1 kg morötter

Lag

2 dl ättika
4 dl socker
6 dl vatten

Skala och skär morötterna i stavar. 
Koka upp ättika, vatten och socker i en stor kastrull. 
Ta kastrullen från värmen och lägg i morötterna. 
Låt stå och dra i ca 5-10 minuter beroende på stavarnas tjocklek.
Häll av lagen och förvara morötterna kallt. 
Serveras med dipp.

Jag lät morötterna ligga i lagen i 7 minuter. Provsmaka så har du koll när morötterna är klara. Låt de inte ligga för länge så att de blir för mjuka och inte för kort tid så att de inte har tagit smak av lagen.

Jag som tycker om syrliga/sura grejer tyckte så klart om detta också och jag var inte ensam i lördags om att gilla detta. Jag fick riktigt mycket beröm för dessa picklade morötter. Tänk om de hade vetat hur enkla de var att fixa :)

Jag köpte en vanlig "chips-dipp" som man blandar med gräddfil, som jag blandade ihop till morötterna strax innan gästerna kom. Enkelt och bekvämt, men nästa gång gör jag nog en egen dipp som blir snäppet godare. Egentligen var morötterna så goda så det behövdes igen dipp, fast det blir ju lite roligare/festligare med dipp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar