lördag 25 juni 2016

Midsommarmiddag 2016

Nu har jag njutit klart av solen och gått in efter en dag ute i värmen, så efterlängtad denna sol och värme var. Nu hoppas vi att sommaren är här på riktigt. Tänk om vi kan få en kanonsommar igen, som för två år sedan.

Innan jag går och lägger mig tänkte jag passa på att skriva till er om gårdagens midsommar-middag.


Midsommarmiddag 2016

Det kalla
flera olika sorter inlagd sill
gubbröra på kavring
gravad lax
fyllda ägghalvor
västerbottens-skagen
räktårta
balsamvinägermarinerad fläskfilé med sesamfrön
färskpotatis
tomat- och löksallad
sallad
vattenmelon- och fetaostsallad

Det varma
Eftersom jag inte åt av det grillade har jag dålig koll på allt som fanns på den sidan. 
Men det här vet jag fanns i alla fall :)
kött och kyckling
tzatziki
pommes frites
ugnsrostade rotsaker
vitlöksbaguetter

Till efterrätt serverades det
jordgubbar
grädde
glass
mörk choklad

Vi grillar så himla ofta, i stort sett varje dag på sommaren, så jag åt inget av det varma igår utan när det var midsommar passade jag på att äta midsommarmat - sill och lax, så himla gott. Dessutom åt jag en massa sallad och det kalla köttet. En perfekt midsommartallrik, med andra ord. Men i dag var ordningen återställd och vi åt grillat igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar