onsdag 21 december 2016

Varm brietårta med hjortronsylt

Hur går det med alla julförberedelser för er? Jag känner att jag har läget under kontroll men längtar tills jag får lite ledigt för nu är fokus mer på jul än på jobb. Men snart snart, nu är det bara morgondagen kvar innan jag går på julledighet.

Den här goda brietårtan passar perfekt på julbordet eller kanske är det något att mumsa på till uppesittarkvällen på fredag.


Varm brietårta med hjortronsylt

1 rund brietårta 500 g
1,5 dl hjortronsylt

Skär av ”locket" på brietårtan med en lång vass kniv. 
Några millimeter upp till en halv centimeter. Det är enklast om osten är kylskåskall.
Bred på hjortronsylten i ett jämnt lager och lägg tillbaka locket.
Lägg på ett serveringsfat.
Värm i 200 grader i 10 minuter. 
Servera, antingen genom att ta bort locket och gröpa ur smält ost och hjortron eller genom att skära upp tårtbitar.


Det här var helt i min smak! Otroligt gott, superenkelt att göra och känns lite smålyxigt. Jag kommer absolut att göra den snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar