lördag 3 december 2016

Firar familjen

Vilken härlig kväll vi hade i går, en sån man lever länge på.

Jag hade planerat en trerättersmiddag, med goda viner och god mat, för att fira att hela familjen var hemma tillsammans en helg. Det hör inte till vanligheterna numera känns det som. Vi bjöd även in goda grannar som det var alldeles för länge sedan vi träffade.

Vi började med lite snittar och prosecco medan maten blev klar i ugnen. Dels hade jag gjort de goda kantarellkrustaderna igen, men i miniformat den här gången, och dels en snabbvariant på skagensnittar.


Till varmrätt blev det älgrostbiff, potatishalvor, italiensk zucchini- och mozzarellagratäng, sallad, chili-crème fraîche och ostsås. Som vanligt tillagade vi rostbiffen på låg temperatur och den blev så mör och god som den alltid blir. Ett kanonrecept. Ni måste prova!


Efterrätten blev lite julinspirerad då vi bjöd på mjukpepparkaka i minimuffinsformat med lingonfrosting och toppad med en pepparkaksstjärna. Smaker helt i min smak.


Det var lite kul när jag upptäckte att Proseccon till snittarna och rödvinet till maten kom från samma producent (vingård). Det var inte så välgenomtänkt som man kan tro, det är två prisvärda viner som dyker upp lite då och då här hemma.


Nu är köket städat och diskmaskin fylld o diskar för fullt så jag ska lägga mig i soffan och vila lite till innan jag sätter igång med dagens roliga agenda. I dag ska vi nämligen klä julgranen har jag tänkt. Hög mysfaktor på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar