lördag 10 december 2016

Ugnsomelett lchf

Det finns så många varianter på ugnsomelett och det är olika proportioner i alla recept känns det som och jag lär mig aldrig hur jag brukar göra. Till vårt mini-julbord förra veckan gjorde jag en god och krämig omelett med proportioner som är lätt att komma ihåg. En halv dl grädde till varje ägg. Perfekt, eller hur?


Ugnsomelett lchf

6 ägg
3 dl grädde
salt, peppar

Blanda ihop ägg och grädde, smaka av med salt o peppar.
Häll i en smord ugnsform.
Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.

Nu lär jag komma ihåg mängderna när jag ska göra ugnsomelett på julafton. Men man kan ju i alla fall konstatera att det inte spelar så himla stor roll med proportionerna med tanke på alla receptvarianter det finns på omelett.

Jag serverar ofta nån typ av stuvning eller sås till ugnsomelett t.ex. med sparris, svamp eller räkor. Antingen kan man hälla den på omeletten innan servering eller så kan man servera den på sidan om så får man själv avgöra om man vill ha stuvning eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar