måndag 19 december 2016

Julpavlova med lingon och kolagrädde

Tänkte tipsa om en god efterrätt som har en perfekt blandning av söt kola o maräng och sura lingon. Lingonen och den fina kransformen gör att den passar riktig bra nu i jultider och den går alldeles utmärkt att förbereda. Den är även naturligt glutenfri, som passar i dessa tider då fler o fler vill undvika gluten. Receptet hittade jag i Buffé och det enda jag ändrade var att jag drog ner på sockermängderna.


Julpavlova med lingon och kolagrädde

Maräng

4 äggvitor 
2 dl strösocker 
2 tsk majsstärkelse 
0,5 tsk salt 
1 tsk färskpressad citronjuice 
1,5 dl frysta lingon 

Kolagrädde

3 dl vispgrädde 
1 dl karamelliserad mjölk (dulce de leche)

Lingontopping

1 dl frysta tinade lingon 
1 msk rörsocker 

Maräng

Sätt ugnen på 175°C.
Vispa äggvitan med elvisp tills den börjar bilda mjuka toppar.
Tillsätt sockret lite i taget under vispning. Fortsätt vispa till en fast maräng. 
Vispa ner majsstärkelse, salt och citronjuice.
Rör ner lingon i marängen.
Klicka ut marängen till en kransform på en bakpappersklädd plåt, ca 25 cm i diameter.
Ställ in i mitten av ugnen. Sänk ugnsvärmen till 100°C. 
Grädda i 1,5 timme, ta ut och låt svalna.

Kolagrädde

Vispa grädden. 
Rör ihop den karamelliserade mjölken/dulce de leche i en bunke. 
Tillsätt sedan den vispade grädden och blanda runt.

Topping

Rör ihop lingonen med sockret tills det löses upp.

Vid servering

Toppa marängen med kolagrädden. 
Ringla över lingonen.

Jag älskar pavlova och den här var inget undantag, det krispiga höljet med den krämiga mitten är såå himla gott. Karamelliserad mjölk (kolasås) i grädde har jag använt mig av förr och jag blev inte besviken den här gången heller. Lingon och kolasås är en perfekt kombination som ofta används i efterrätter, framför allt till jul.

Marängen bakade jag några dagar i förväg och sen fick den stå under tårtfatslock i rumstemperatur. Kolagrädden och lingontoppingen gjorde jag i ordning dagen innan festen, men jag väntade med att montera ihop allt tills precis innan servering för att inte marängen skulle smälta.

Garnerad och redo att avnjutas! 
Marängkrans innan garnering.
Vågade inte föröka lossa kransen från pappret för jag var så rädd att jag skulle ta sönder den ömtåliga marängen.

Ida klagade över huvudvärk när vi kom hem i dag så hon fick en tablett och gick o la sig för att vila innan maten. Strax därefter sov hon. Så nu är den stora frågan: Är hon sjuk eller bara trött efter helgen? Jag lär få svar på det inom 12 timmar. Jag håller alla tummarna att det bara är helgens sena kvällar och tidiga morgnar orsakat av basketmatcher, glöggmingel och badhusbesök som har satt sina spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar