fredag 30 december 2016

Kladdkaka med mintchokladfyllning

Det här kan vara det godaste jag någonsin bakat. En len chokladkräm med smak av mint mellan två lagom kladdiga kladdkakebottnar. I'm in heaven!


Kladdkaka med mintchokladfyllning


Kladdkaka

200 g smör
4 ägg
4 dl socker
3 dl mjöl
8 msk kakao
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver

Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ihop ägg och socker.
Blanda i en annan skål mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao.
Rör ner mjölblandningen och det smälta smöret i äggsmeten.
Bred ut allt på en bakplåtspappersklädd långpanna och grädda i mitten av ugnen i 170 grader i 20-25 minuter.
Känn med en sticka, kakan ska vara kladdig.
Låt kakan kallna, dela den sedan i två bitar. 

Mintchokladkräm

200 g mintkrokant
200 g mörk choklad
1 krm pepparmyntsolja
2 dl grädde
50 g smör

Grovhacka chokladen.
Koka upp grädden snabbt, ta bort kastrullen från plattan och rör ner den hackade chokladen och rör tills den smälter.
Rör ner smör och pepparmyntsolja.
Låt stå kallt i kylen minst en timma.

Bred den kalla chokladkrämen på ena kladdkakedelen. 
Vänd sedan över den andra delen ovanpå så det blir rätt sida uppåt.

Alltså detta måste ni prova om ni älskar choklad och mint lika mycket som jag gör. Om ni inte tycker om mint men tycker det verkar gott i övrigt så kan ni strunta i pepparmyntsoljan och mintkrokant-chokladen och istället använda er av någon annan choklad, ta t.ex. 400 gram av Marabous Oreo-choklad.


Känns ovant och konstigt att inte förbereda någon mat till i morgon då det är nyårsafton, men vi är bortbjudna och det enda jag ska ta med mig är en after-eight-glass som redan står klar i frysen. Men eftersom jag vet att det blir plockmat tror jag att jag får svårt att hålla mig från att bidra med något litet tilltugg. Det är ju så kul och det finns så mycket gott.

2 kommentarer:

  1. Hej. Smör är inte angiveT i ingredienserna bara i hur man gör. Intresserad att göra den men kan du ange hur mycket smör det ska vara?
    Astrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vilken tur att du upptäckte det. Nu är det fixat!

      Radera